Svar på frågor

Har fått lite frågor från er som jag tänkte svara på i detta inlägg.

• Hur mycket pluggar du? Det är väldigt olika, beroende på svårighetsgraden på kursen. Jag brukar sällan orka plugga mer än 2-3 timmar per dag, oavsett om det är tentaperioder eller ej. Men det här senaste halvåret har det varit väldigt få pluggfria dagar och jag har suttit någon timme varje dag oavsett om det varit veckodag eller helg.
  • Hur långa är de schemalagda dagarna? Det beror också helt på vilken kurs man läser. Det är skola i princip varje dag och oftast föreläsningar/övningar mellan 9-15 med undantag för vissa delar av vissa kurser. Dock är föreläsningarna inte obligatoriska (oftast) men det kan vara bra att gå på dem ändå om man har möjlighet. Den här kursen jag går nu är väldigt intensiv och har oftast heldagar med föreläsningar, övningar och dissektioner.
  • Vilket ämne läser du just nu? Just nu läser jag en anatomikurs. Det är framförallt hundens och hästens anatomi det handlar om. Vi lär in muskler, ben, nerver, kärl och en massa annat. Vi har även föreläsningar i bilddiagnostik, dvs kollar en del på röntgenbilder mm.
  • Vad gör du på fritiden? Fritid? Vilken fritid? 😉 Skämt åsido, just nu gör jag inte så mycket mer än att plugga, umgås med pojkvän, vänner och kollar serier. Jag älskar hästar och vill mer än gärna komma igång med ridningen snart igen. Jag älskar också att spela fotboll men det är inte heller någonting jag gör just nu tyvärr.
  • Hur är föreningslivet? Hinner du engagera dig något i det? Det finns många olika nationer i Uppsala som erbjuder fest, mat, sittningar och en massa annat. Jag är tyvärr inte alls engagerad i det men har gått på någon brunch och liknande några gånger. Supermysigt! Skolan har en egen kår (VMF) som även den har sittningar och mycket annat som verkar roligt. Jag har tyvärr inte alls varit engagerad i den heller (har inte blivit av) men det är aldrig försent att börja 😉
  • Hur ser det ut med antalet platser på veterinärprogrammet? Ser det ut att öka/minska kommande åren? Jag är lite osäker på detta och har försökt kolla lite statistik. Det brukar vara runt 100 som tas in varje år och har varit det sedan jag började. Skulle tro att det kommer ligga ungefär på samma antal även kommande åren men är inte helt hundra.

Och för er som är nyfikna på vad antagningspoäng låg på för ht 18 så skriver jag med detta också 🙂

Urval 1: 4.00 i folkhögskolekvoten BF, 21,02 i BI, 21,41 i BII och 1,65 i HP. I urval 2 så låg det även här på 4,00 på folkhögskolekvoten BF, 20,83 i BI och 21,25 i BII.