Heeeelg!

Helgen var väldigt välbehövlig! Förra veckan var kul men väldigt intensiv så var jag helt slut (men träffade en padd-bebis på väg hem från skolan så då blev jag lite gladare -bilden). Igår sov jag till och från hela lördagen så det behövdes nog. Idag har jag jobbat i receptionen på universitetsdjursjukhuset (UDS) och pluggat lite, sen tog energin slut igen.

I fredags hade vi en jätterolig lab. Vi har tidigare i veckan förberett flera olika typer av prover som vi i fredags fick läsa av. Vi fick läsa av agarplattor där vi hade gjort avtryck med fingrarna tre gånger. Det första avtrycket  utan att tvätta händerna, de andra avtrycket efter att ha tvättat händerna med tvål och vatten, och det tredje avtrycket efter att ha spritat händerna. Det var häftigt att verkligen se hur stor skillnad rengöring gör! Efter tvåltvätt var det mycket mindre bakterier och efter handspriten hade det inte växt en enda koloni:).

Vi fick också läsa av tester vi hade fått tagit hemma med hjälp av en kladdig liten platta som vi tryckte över ytan vi valt och som sen fick gosa till sig i två dagar i ett 37 graders värmerum. Det var allt från disktrasor i studentkorridorskök till mobiltelefoner och hundmatskålar som testades. Jag tog prov från mitt nyckelkort och det var oväntat omysigt. Det blev sanering med handsprit av det efteråt!

Redan efter bara en vecka så har vi lärt oss jättemycket och många med mig har nog börjat tänka mer på bakterier nu i olika avseenden. Vi går alla runt med flera kilo bakterier i och på oss jämt, men alla orsakar inte sjukdom. De allra flesta bakterier vi släpar runt på behöver vi för att kunna leva och må bra. Utan bakterierna skulle vi inte finnas, så – tack bakterier!