Fullspäckad dag

Hej på er! Idag har dagen varit lång och jag kom ganska nyss hem och har äntligen fått slänga mig på soffan med pyjamas på.

Mellan 9.15-12.00 idag hade vi en kärl och nervövning på skolan. Vi i gruppen hade ett hästskelett och ett hundskelett samt garn i färgerna röd, blå och grön. Med de röda snören skulle vi dra längs benen och skulle symbolisera artärerna. De blåa skulle vara venerna och de gröna nerverna.

Vi delade upp oss i grupper inom vår basgrupp (7 personer) och fokuserade på olika områden. Jag och Emma fick hästens framben och fick sedan redovisa det för resten av gruppen. Svårt och klurigt men väldigt nyttigt att repetera lite med hund. Hästens anatomi är något vi knappt fokuserat på innan men nu ska vi läsa både hundens och hästens.

På eftermiddagen hade vi repetition av hundens muskler på de såkallade ”sprithundarna”. Detta är alltså hundar där man dissekerat fram musklerna och kan då studera dem. De ligger i sprit för att bevaras bättre, därav namnet. Väldigt klurigt och svårt men lite sitter kvar sedan årskurs 1 när vi hade senaste anatomikursen.

Efter skolan har jag hjälpt Erik som ska flytta till sin nya lägenhet snart. Vi var och hämtade ny soffa och säng och skruvade ihop dem. Blir så fint! Så ikväll kommer jag somna gott efter den långa dagen 🙂