Ny kurs

Kommande vecka börjar en ny kurs som heter ”Klinisk anatomi, konsultationskunskap och näringslära”. Det kommer bli heldagar, mestadels mellan 8.15-16.00/17.00, vilket blir en enorm omställning från de senaste veckorna då vi haft väldigt lite schemalagt. Såhär ser vecka 15 ut för mig:

Måndag: Föreläsningar 8.30-16.00. Plugg på kvällen.

Tisdag: Föreläsningar 8.15-12.00. 12.00-ca 13.00 har jag mentorsgrupp. 13.15-16.00 eftermiddagsföreläsningar. På kvällen: förbereda mig inför morgondagens gruppdiskussion och plugga.

Onsdag: Föreläsningar 8.15-12.00. Gruppdiskussion om våra auskultationer 13.15-14.30. Därefter fika och plugg med Fanny.

Torsdag: Dissektion (första på hur länge som helst) 8.15-11.00, basgruppsmöte 12-14, föreläsningar 14.15-17.00. Plugg under kvällen.

Fredag: Föreläsningar 8.15-15.00. Därefter kommer min mamma på besök.

En fullspäckad vecka med andra ord som i princip bara kommer bestå av plugg, plugg och återigen plugg. Så är det ibland. Är ni nyfikna på att veta mer om kursen/upplägget eller typer av föreläsningar så kan jag återkomma med det i ett annat inlägg.

1. Hej

Har följt dig mkt och alltid drömt om att läsa till veterinär men det har inte varit riktigt möjligt tidigare, men nu har vi flyttat närmare så jag kan veckopendla och jag funderar på att uppfylla min dröm men min undran är om hur upplägget brukar se ut ? jag funderar på om möjligheten finns att vara hemma ca 3-4 dagar i veckan och plugga hemma då om man har ca 3h hem från uppsala då jag har barn jag inte vill lämna hela veckor i 5,5 år (hoppas kunna plugga hemma ca 2 dagar i veckan när dem är på förskola och sedan en del på kvällen när dem sover och ca 3 dagar i uppsala med då ca 12h plugg om dagen), vad tror du ? hur mkt obligatoriskt brukar det i snitt vara , ibland är de självklart mer intensivt och ibland mindre såklart?

1. Hej! Kul att du följer bloggen! Och roligt att du nu har möjlighet att uppfylla din dröm 🙂
      Det är är mestadels varje dag på skolan, dvs föreläsning i en del kurser mellan 9-15 och ibland obligatoriska saker. Men under de första åren så kan man troligen strunta i endel föreläsningar och plugga på egen hand om man har disciplin, vilket det låter som om du kommer ha. Vissa kurser har kortare dagar, ibland två timmars föreläsning och sen ”ledigt” men de förväntar sig då att man ska lägga den tiden till egna studier. Men jag skulle säga att det mesta hittills är föreläsningar och inte obligatoriskt. Kanske 1-2 dagar i veckan som är obligatoriska, sen är det självklart bra om man har möjlighet att gå på så mycket annat som möjligt. Dock kan klinikåren bli tuffa att pendla (dvs åk 4 och 5) då man under hela höstterminen i 4an går 8-17 varje dag, varav i princip varje eftermiddag är obligatorisk. Men jag tror absolut att det fungerar att göra så de första åren och sen under klinikåren kanske hitta en annan lösning. Men allt går bara man vill, det är en sak jag har lärt mig 🙂 Kämpa på och lycka till! Har du fler funderingar får du gärna maila eeal0001@stud.slu.se så kan jag besvara mer utförligt där 🙂

Mvh, Emelie