Rapport från Skaraveckan

Hallå på er från mig här i Skara!

Jag lever men har nog aldrig varit så otroligt trött som jag är nu. Det är föreläsningar, studiebesök, stöveltvätt (då hygienen är otroligt viktig när man besöker de olika gårdarna) och uppföljning från studiebesöken från 7-8 på morgonen till sent på kvällen. Det är såklart roligt men väldigt intensivt. Vi har svettats i overaller och stövlar i 27 graders värme och vi har käkat pizza, tacos och annan god mat i solskenet. En blandad kompott helt enkelt!

Vi började veckan med ett besök på en otroligt fin fårgård med ca 105 tackor och några baggar av olika raser. Vi har även varit på grisgård, kycklinggård, ridskola och på travet för att höra en banveterinär prata om hur det är att jobba på travet. Helt plötsligt vill jag bli banveterinär. Man ändrar sig många gånger under de här åren kan jag säga. Min plan när jag började veterinärprogrammet var att bli hästveterinär. Nu är jag inne på patolog eller distriktsveterinär eller då eventuellt banveterinär.  Så vi får se vart jag hamnar om några år 🙂

Vi har även haft föreläsningar om flera djurslag, speciellt de vi besökt men även en om mink och minkfarmarna. Imorgon går bussen 6.30 härifrån (helt sjukt tidigt för en kvällsmänniska som mig) och då ska vi mot en mjölkgård först innan vi åker till slakteriet i Linköping. Kommer vara otroligt jobbigt tror jag men får bara försöka att ta det lugnt och bearbeta det efteråt. Svårt att veta innan hur man kommer reagera.

Man får tyvärr inte ta bilder från besöken vi är på. Har ni frågor eller funderingar om Skaraveckan (som alla i årskurs 2 åker på) eller allmänt om programmet, tveka inte att maila eller skriva en kommentar.

Kram, Emelie