Måndag igen

Hallå på er! Hoppas er helg har varit fin. Min har bestått av sovmorgon, väldigt sena frukostar och lagomt mycket plugg. I lördags var jag hos Annefrid och hade en pluggfri kväll med Max-mat och filmer. Mysigt och välbehövligt att bara ta det lite lugnt.

Idag har vi haft föreläsning om respirationsorganen och idag hann vi gå igenom näshåla och bihålor. Det är otroligt mycket sjukdomar djuren kan få i de olika respirationsorganen. Bla så kan hästar få den omtalade sjukdomen Kvarka som orsakas av en bakterie som heter Streptococcus equi subsp. equi. Kvarka kan bli väldigt allvarligt genom att den tex kan sprida sig i blodet och kan ge abcesser (bölder) i olika organ tex hjärna och lever. Då kallas den kastad kvarka. Dock kan den även ha symptomfria bärare som inte får några kliniska symptom. Intressant sjukdom att läsa om men synd om de stackars hästar som råkar på den.

Efter föreläsningen hade vi eftermiddagsrond och idag hade äldrekursarna två nya fall åt oss. Som jag skrev i tidigare inlägg så får vissa av äldrekursarna in djur för obduktion, de får en sjukdomshistoria på djuren och ska sen obducera och försöka hitta en förklaring till varför djuren dog. De förklarar detta för oss, visar upp fynd och ger slutligen en troligen förklaring till dödsorsaken. Tror ni jag blev motiverad till att själv utföra sådana obduktioner? JA! Blev så taggad för kommande åren nu. Verkar vara så lärorikt och roligt men även klurigt och svårt.

Nu ska jag äta en väldigt sen lunch och försöka få lite plugg gjort. Har ju litegrann att läsa på som syns på bilden. Och boken har hela 1200 sidor, så vill man läsa så går det verkligen att nörda in sig på detta ämnet.

1. Hej!

Jag ska söka in till Veterinärprogrammet nu i höst och är lite nyfiken på exakt vilka kurser man kommer läsa under de 5,5 åren? Har letat på Slu:s hemsida men hittar bara för de 2 första åren. Så vet du kanske vart man kan se ramschema för alla åren :)?

1. Hej! Roligt att du ska söka. Hoppas länken fungerar nu men fann ett ramschema för alla 5 åren här: https://student.slu.se/studier/kurser-och-program/program-pa-grundniva/veterinar-2016/. Tror dock detta är för veterinärstudenter antagna 2016 eller tidigare, så det kan variera något då de gjort om i utbildningen. Vet att det förändras 1a och 2a året, vet inte hur det skiljer sig 3-5 året. Bör inte vara allt för stora förändringar utan kan säkert variera i ordningen man läser kurserna eller enstaka punkter. Men det är nog ett ungefärligt schema iallafall 🙂

Mvh Emelie