Lantbrukspraktik

Ett obligatoriskt delmoment under andra årskursen på veterinärprogrammet är lantbrukspraktiken. Man ska genomföra det under året men allra senast i mitten av mars då kursen Populationsmedicin sätter igång och det här momenten tillhör den kursen. Man ska under två dagar vara på en nöt, får eller grisgård och praktisera och få se hur det går till.

Jag valde att vara med min kompis Ellen, vars pappa äger en gård med kor, under de två dagarna. Det var otroligt lärorikt, roligt och grymt bra träning måste jag säga.

Dagen startade kl 07.00 med att göra iordning mat till alla otroligt söta kalvar och mata dem. Den fortsatte med städning av stallar, avhorning (den ena dagen) och ytterligare matning av kalvarna. Så mycket kalvmys har det blivit med andra ord. Och det bästa av allt, i slutet av första dagen föddes en ny liten kalv och detta hade jag turen att bevittna.

Kalvarnas mathinkar och söta lilla Vera på bild till vänster. Bilden till höger är sötaste tvillingkalvarna.

Det här var så häftigt. Har sett en kalvning en gång tidigare när jag var liten, vilket jag knappt minns. Så det var otrolig tur att jag hann se detta, då kalven föddes ca 20 minuter innan jag gick hem. Och snabbt gick det. Ellen såg att det var på gång och sprang för att hämta spån så det skulle bli extra mjukt för kalven men några minuter senare var den redan född. Så fin liten kvigkalv!

Så stort tack till Koppoms gård för att jag fick vara med er under de två dagarna och se alla era fina kor 🙂