Fika och spel

Idag var jag, Amelia och Helena hos Rebecca i Sävja. Rebecca hade bakat jättegod saffranskaka och julpyntat – supermysigt! Vi körde hela paketet med julmust, pepparkakor, juleskum och glögg. Lite sällskapsspel blev det också – Hint. Kul spel!

1. Hej!

Jag är en tjej på 19år som tänker söka till Veterinärprogrammet nästa höst (2018) och hoppas det är okej om jag lämnar en liten frågebomb här, har många funderingar nämligen haha!

Det första är angående boende, bor du i studentrum/lägenhet eller löst boende på annat sätt? Har du långt avstånd till SLU och hur funkar kommunikationerna dit då? Jag står i kö i SUSbo då deras bostadskö inte verkade alltför lång samt väldigt nära till universitetsområdet. Har du hört något om dem? Är det trevligt område, fina rum osv? Och känner du till några andra alternativ till boende?

Hur ser studentlivet ut på SLU? Finns det aktiva kårer eller får man mera vända sig till Uppsalas nationer?

Finns det några utbytesprojekt eller möjligheter att studera utomlands under programmets gång?

Till sist för att inte dra ut på det här något mer; vad är något du önskar att du visste eller gjorde innan du började på SLU eller bara högskola i allmänhet?

Hoppas det inte är alltför många frågor, blir superglad för svar dock :D!

1. Hej Veronica! Självklart :-). Du får fråga på hur mycket du vill, så ska jag försöka svara på dem.

Jag trodde det skulle vara svårare att hitta boende i Uppsala. När jag började ettan var det ingen som stod utan boende första dagen i skolan. Sedan kanske vissa bodde inneboende, hade korttidsboenden osv. Men det har löst sig för alla. Jättebra att du står i SUSBO:s kö! Ställ dig i alla köer du kan! Jag tror att det tog ca 1 termin för klasskompisar att få korridorsrum där- Lägenheterna har flera års väntetid. För andra som läser kommentaren och inte vet vad SUSBO är så är det bostäder på campus ca 1km från skolan. Det är inte skolan som har hand om bostäderna utan en stiftelse. Här bor bara studenter och området är inte så stort. Rummen och lägenheterna jag har sett i de röda husen är jättefräscha. Området runt campus är jättefint med åkrar, skog, ängar och Fyrisån.

Jag bor i Lilla sunnersta i en studentlägenhet ca 2km från skolan och trivs jättebra! Här tar det som minst 1år < att få en tvåa, och jag tror nästan att det kan vara ännu svårare att få en etta då fler söker ettor. Ställ dig i kö här: http://uaf.se/sv/stadsfastigheter/bostadskoe/registrering-studentbostadskoe/

Det finns många bostadsköer i Uppsala! Under förra året började iaf några av dem samlas här(så ställ dig i kö här med): https://bostad.uppsala.se/

Jag är inte så aktiv i studentlivet, men det finns hur mycket som helst om man är intresserad eller vill engagera sig i något särskilt. Veterinär- och djursjukskötarprogrammet har en egen kår, sen finns det också en annan kår på skolan för övriga program. Ibland är det sittningar och ”släpp” (fest/klubb) gemensamt. Vår kår har flera utskott (ungefär som avdelningar) där man tex kan hjälpa till att ordna fikakvällar/sittningar/släpp mm. Det finns utskott som diskuterar etik, ett utbildningsutskott, ett som har hand om foderförsäljning och en massa fler utskott. Sen finns det hur många nationer inne i stan om du vill ha mer eller något annat.

Det finns inga möjligheter till utbyte under programmet alls. I så fall får man ta ett års uppehåll och göra det ”utanför” själva programmet. Det finns ett internationellt utskott på kåren som ibland åker och tex besöker andra veterinärhögskolor i Europa (de var nu nyligen i Grekland). Det finns även de som väljer att göra examensarbetet den sista terminen utomlands, men jag tror man får fixa allt själv, är inte säker på hur det fungerar.

Några saker som skiljer sig från gymnasiet:
      – Du har helt ensam ansvaret för din utbildning. Det är mycket självstudier och det är ett annat sätt att jobba på än i gymnasiet.
      – Har du inte bott ensam så blir det en stor omställning. Dels kan det kännas ensamt. Du ansvarar även för att laga mat, städa, diska, tvätta och ta hand om allt själv. Du ansvarar själv för att pengarna ska räcka hela månaden.
      – Du har inte lov som i gymnasiet, utan endast ett par dagar/en vecka utan föreläsningar över påsk och jul.

Lycka till med sökningen till hösten! 🙂