Hur man kommer in på veterinärprogrammet: Folkhögskola

Folkhögskola är en bortglömd institution och få vet att man kan antas till program på högskola och universitet via folkhögskola. Observera att det inte är lätt att komma in via den här kvoten heller, men ju fler kvoter du är med i desto bättre.

Den här vägen rekommenderas om du saknar de naturvetenskapliga ämnena (Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4). För att få behörigheten kan du läsa ett basår på högskola/universitet ELLER folkhögskola. Veterinärprogrammet är 5,5 år men du har bara rätt till studiestöd från CSN i 6 år. Läser du basår på högskola/universitet så blir du ett halvår kort på slutet. Läser du istället ditt basår på Folkhögskolan så hamnar studiestödet för det året inom en annan CSN kvot, vilket innebär att ditt studiestöd kommer räcka hela veterinärprogrammet. Det låter kanske lite krångligt men info finns att hitta bland annat på CSN.se.

Viktigt att veta är att det bara är någon enstaka plats på veterinärprogrammet som tilldelas de som gått folkhögskola! Så satsa inte allt ditt hopp på den här vägen, utan se det istället som en extra möjlighet. Betyget på folkhögskolan är ett enda betyg i slutet av året. Fyra är det högsta du kan få och för de få platser på veterinärprogrammet som finns så är det lottning bland alla som har 4.0!

Min käre vän Emelie kom in via den här kommer hennes berättelse:

Emelie kommer från Arvika och ville bli veterinär som liten, men sedan hade det gått i perioder. I gymnasiet läste hon sam-sam och kände sig väldigt skoltrött. Det behövdes ett litet break från pluggandet efteråt och det spenderades med att jobba i butik, på förskola och fritids. Hon reste även till London i 2 månader.

Tanken på att bli veterinär dök upp igen 2014 när familjens ena kanin fick kaninungar och senare en ögoninfektion som behövde medicineras. Hon mindes att djur var det hon ville jobba med, men tanken på veterinärprogrammet kändes omöjlig – hon skulle aldrig komma in. Hennes pojkvän pluggade just då ett program på folkhögskolan i Ljungskile och tipsade henne om basåret som fanns där. Hon sökte och kom in.

Emelie, vad var det bästa med att läsa basår på Folkhögskola?

Det går fort och är högt tempo, men det finns mycket hjälp att få till skillnad mot hur jag tror det är att läsa basår på högskola. Lärarna var jättebra och de brydde sig verkligen om att vi skulle klara det. Man var inte anonym utan lärarna visste vem jag var och det fanns extratimmar i skolan när lärarna var där om man behövde lite extra hjälp. Vi kunde ringa eller sms:a lärarna utanför skoltid om vi undrade något. De var också bra på att ge beröm. Jag tror inte jag hade fixat det på en vanlig högskola. Folkhögskolan ger en andra chans.

Hur var det att läsa på Ljungskile?

Läget var såå bra! Skolan låg vackert med utsikt över havet och vi gick i en mysig gammal byggnad. Varje dag hade vi förmiddagsfika med frallor, frukt och kaffe/te. Det fanns en veranda där man kunde äta lunch och se ut över havet. Maten på skolan var fruktansvärt bra! Jag kan verkligen rekommendera Ljungskile.

Var det svårt att hitta boende?

Jag bodde med min pojkvän Tim i Uddevalla som ligger ca en kvart ifrån skolan, men det finns även internat på skolan och jag tror inte det var så svårt att få rum där. På internatet finns enkelrum och dubbelrum, med eller utan egen toalett. Dusch och kök delas. Det finns även alkoholfria boenden.

Hur var utbildningen?

Jättebra. Du fixar det bara du är motiverad. Vi var ca 20 stycken i min klass och det var perfekt. Det blev en bra gemenskap. Alla som går basåret är motiverade och så vitt jag vet kom många in på de högskoleprogram de ville efteråt. En annan sak som var väldigt skön var att vi inte hade några tentor. Istället hade vi inlämningsuppgifter, läxor och labbrapporter som skulle in. Betyg sätts inte i enskilda ämnen utan för helheten i slutet av året. En annan bra sak var att matteläraren hade genomgång inför varje högskoleprov så man kunde få lite extra hjälp att förstå upplägget och typen av frågor som kom.

Bilden är på Ljungskile folkhögskola. Klicka här för att läsa mer om utbildningen och skolan.

2 kommentarer

1. Hejsan! Har också läst Samhälls inriktning på gymnasiet, men är idag väldigt inne på att söka till veterinär.
    Räcker det med att läsa det naturvetenskapliga basåret (& få 4 i omdöme) för att kunna söka in i folkhögskolans urvalsgrupp, eller måste man även ha gjort högskoleprovet med högt snitt?

1. Hej! Nej det räcker med att få en fyra. Har man gjort HP hamnar man i ytterligare en grupp så det är bra att göra HP också 🙂 Men bland de som fått en fyra (utan HP) lottar de så där kan man ha en chans. Lycka till:)