Vad krävs för att komma in på veterinärprogrammet?

Funderar man på att söka till veterinärprogrammet så undrar man kanske även vad som krävs för att komma in. Universitets- och högskolerådet publicerar varje år (varje termin för andra program som har antagning två gånger om året) statistik över antal sökande, andel män och kvinnor, ålder och vilka poäng som behövdes för att komma in. Man kan även gå tillbaka och kolla tidigare år. En sak som är viktig att veta är att poängen varierar från år till år beroende på vilka som söker så även om du har poängen som står så är det inte säkert att den poängen räcker nästa år. Tittar man på de som kom in med lägst poäng så betyder inte det heller att alla som fick den poängen kom in, utan har flera sökande samma poäng av de med lägst poäng så lottas det.

När man söker till programmet så gör man det via antagning.se mellan den 15 mars och den 16 april 2018. På antagning kan man också hitta massor av bra information om allt möjligt man kanske undrar över. För mer information om veterinärprogrammet så kan du gå in här för att få veta lite mer. Där står även vilken behörighet som krävs för att kunna söka in. SLU har studievägledare du kan ta kontakt med om det är något du undrar över men inte hittar information om. Det går bland annat att mejla dem på studievagledning@slu.se .

Här kommer i alla fall lite statistik från Universitets- och högskolerådet gällande vad som krävdes för att komma in 2017. Det är från urval 2, det vill säga det sista urvalet som sker efter att de första som erbjudits plats svarat ja eller nej:

Betyg utan kompletering 20,63 (62 antagna)

Betyg som kompletterats 20,84 (13 antagna)

Högskoleprovet 1,6 (38 antagna)

Folkhögskola 4,0 (2 antagna. Mer om hur man kan komma in via folkhögskola tänkte jag skriva ett eget inlägg om längre fram).

Lycka till till dig som söker :-)!

1. Hej!
    Jag tänkte söka till veterinärprogrammet i höstterminen 2018 men jag är lite oroad över mina betyg! förra terminen hade jag 21.36 poäng utan fysik 2 men nu har jag läst kursen och jag tror att jag kommer få ett bra betyg. jag tillhör urval BII. frågan är om du tror att jag kommer in på programmet eller inte och tror du att jag behöver läsa engelska 7 för att höja mitt betyg!? då har jag 2.25 som meritpoäng!
    tack på förhand och lycka till!

1. Hej och tusen gånger förlåt för sent svar. Din kommentar hade helt försvunnit och kom inte upp förrän nu.
      Va roligt att du ska söka till veterinär. Det låter inte som om du behöver vara orolig. Kikade lite snabbt in på statistiken över intagning och i urval 1 inför HT-17 på BII såg låg snitten på 20.99, i andra antagning så låg det på 20.84. HT-16 låg det lite högre och låg på 21.75 i första antagning och 21.75 i andra antagning. Om du hade 21.36 innan och dessutom har läst upp en kurs så ligger du bra till. Men vill du vara helt säker så är det ju aldrig fel att läsa till en kurs och få lite extra i meritpoäng. Om du inte skulle komma in på programmet så finns alltid högskoleprovet. Lycka till så ses vi i Uppsala framöver 🙂 Mvh, Emelie

2. Hej
    Jag vet inte om du kan hjälpa mig med denna frågan?
    Jag har min man han är utbildad från EU veterinär program . Han kom in i slu tuve för komplettering och han gick in och hade kvar bara 2 tentor, sen la de ner utbildningen i skara och öppnade i uppsala men tyvärr så sa de att han måste söka på nytt och det är inte säkert att han kommer in… och han söker år efter år och han kommer inte in.
    vi vet inte vad vi ska göra han mår jätte dåligt.
    Har du någon förslag vad man kan göra?
    vi har pratat med många på slu men får ingen hjälp.. och tycker att det är väldigt orättvis .. när man läser på en program har man rätt att göra dessa tentor men inte nu i hans fall
    behöver hjälp eller råd
    tack
    hoppas att någon kan hjälpa till

1. Hej! Åh det kan tyvärr inte jag hjälpa till med även om jag önskar att jag kunde 🙁 Det låter väldigt konstigt att han inte ska få gå klart om han bara har två tentor kvar. Jag tycker att ni borde ta kontakt med rektorn för veterinärprogrammet och se om det är någonting som den personen kan göra. Tror uppgifter till den personen finns på SLU´s hemsida. Håller tummarna för att det löser sig för er.

Mvh, Emelie