Snart är första delkursen slut

Helt galet! Terminens första delkurs – bakteriologi – är snart avklarad. Idag hade vi sista föreläsningen, men vi har fortfarande labbar veckan ut. I början på nästa vecka har vi några  dagar schemafria för inläsning innan tentan på torsdag. Den här kursen tycker jag att det har varit ganska generöst med tid innan tentan för inläsning. Ibland har vi haft sista föreläsningen kanske 3 dagar innan tentan.

Det som är lite trist här på programmet är att vi aldrig får någon dags vila mellan kurserna som på många andra program. När jag läste på Södertörns högskola och på Stockholms Universitet hade vi tenta ena veckan (t.ex. torsdag/fredag) och sedan började den nya kursen på måndag. Här kan vi ha tenta på tisdag och börja en ny kurs på onsdagen.

Under hela ettan tror jag vi hade en dag helt fri från någon pågående kurs. Det var en söndag i början på januari. Vi hade tenta en lördag och sedan började den nya kursen på måndagen. Så det är tufft. En del delkurser är korta, kanske 3 veckor, och det går jättefort – sen är det tenta igen. Det är skönt att tentorna läggs på mindre områden – det är jag glad för – men tentorna är inte ”små” för det.

Alla upplever programmet olika. Ingen tycker nog att det är enkelt, men alla pluggar olika mycket, har olika mycket förkunskaper med sig och har olika lätt för de ämnen vi läser. Jag tycker att ettan var jättetuff och då har jag ändå avklarat en examen tidigare. Har man en dipp och får en omtenta så blir det kämpigt att komma ikapp. Det kan lätt bli en negativ spiral. Vi har dessutom stoppkurser varje år. Klarar man inte dem så får man inte börja nästa år.

Jag vill inte skrämma upp någon :-), men vare sig man har pluggat tidigare eller inte, så är det här en ny utmaning. Jag har aldrig ångrat en dag att jag sökte och sökte, och sedan började här på programmet:-)! Även om det är bland det tuffaste jag gjort.

(Bilden har cirkulerat runt på nätet så kunde inte hitta varifrån den kom. Jag hämtade den härifrån nu idag)