Rektalisering nöt

Idag hade vi rektalisering av nöt. Detta är en viktig del i en utökad klinisk undersökning av kor. Man kan tex undersöka våm, dräktighet, livmoder med mera på detta sätt, dvs väldigt relevant för en veterinär att kunna. Läraren beskrev det innan som att: ” Det kommer kännas varmt, mörkt och mjukt”. Och ja, exakt så! Jag var hur nöjd som helst över att ens kunna föra in handen på rätt sätt samt att kunna känna på stora kroppspulsådern samt en annan artär.

Annars har vi börjat med en ny liten delkurs, Klinisk kemi. Så vi har än så länge haft föreläsningar om olika blodceller och vätskor i kroppen. Om ca 2 veckor har vi en skriftlig tenta på detta så viktigt att försöka hänga med så mycket som möjligt redan i början eftersom det är en så kort kurs. Men skönt att tenta av den tidigt (jämfört med de flesta andra djurslagsföreläsningar som vi har nu och tentar inte av förrän om ett år).

Dagarna går i ett och jag hinner mest bara gå i skolan, äta och sova, därav ett tråkigt inlägg utan bilder denna vecka. Maila mig gärna frågor så ska jag försöka svara utförligare på mail 🙂

Kram på er!

1. Hej!
    Jag tänkte plugga till veterinär nu till hösten eller nästa höst (det har varit min dröm sedan jag varit liten och min motivation till SÅÅ mycket). Jag funderar lite på din upplevelse av utbildningen: Är det stressigt? Svårt att lära sig allt som ska läras in? Hur ser examinationerna ut? Är det svårt att få godkänt på tentorna? Hur är det i förhållande till gymnasiet? Har du några kloka pluggtips eller andra lifehacks?☺️
    Tack för den fina bloggen!

1. Hallå Kajsa! Vad kul att du är sugen på att plugga till veterinär 😀
      Ja jag skulle säga att det är stressigt och mycket plugg, sedan finns det såklart lugnare perioder också. Det är mycket schemalagt, oftast föreläsningar varje dag men de är oftast inte obligatoriska så man kan plugga hemifrån de flesta dagar skulle jag säga (så länge man inte har obligatorisk övning/möte eller liknande). Ibland är det svårt då det ibland är väldigt mycket som ska in men då försöker jag börja i tid alternativt plugga in det allra viktigaste och inte snöa in på detaljer.

De flesta tentor är skriftliga, iallafall år 1-3. Under de kliniska åren så kommer de flera praktiska, tex klinisk undersökning av de olika djurslagen osv.
      Jag skulle inte säga att det är svårt att få godkänt så men det är mycket tentor och det är lätt att hamna efter om man missar en. Och ibland finns det vissa ämnen som man har svårare för och då kan det bli en omtenta eller två. Jag hade tex svårare för farmakologi och gjorde om de tentorna några gånger, vilket var tufft men man klarar det också 🙂

Skillnaden mellan gymnasiet skulle jag säga att man har mycket mer ansvar själv, mer självstudier och mer att läsa in (iallafall jämfört med det programmet jag gick). Pluggtips är att börja i tid (om man kan och orkar haha), gå på så många föreläsningar man kan och orkar men framförallt, ta ledigt ibland och lyssna på kroppen. Är man trött och seg en dag så kanske det gör mer nytta att man är hemma, tar lite sovmorgon och pluggar hemma istället för att gå på föreläsningen. Det är iallafall mina överlevnadstips 😉

Hör av dig om du har fler frågor!

Mvh, Emelie