Auskultation hund och häst

Häromdagen hade vi auskultation av hund och häst. Äntligen lite djurkontakt! Vi fick lyssna på skolans hundars hjärtan (och hann med lite obligatoriskt hundgos) och senare på dagen fick vi öva på att ta blodtryck och kolla EKG. Svårt och klurigt men väldigt intressant.

Dagen efter hade vi auskultation av häst och fick lyssna på deras hjärtan. Det jag lärde mig var att det var enormt svårt att höra på vissa hästar medan det hos vissa gick enklare. Det är verkligen en stor individskillnad. Så roligt att äntligen få börja med lite praktiskt.

Stora kontraster jämfört med igår när jag följde med Linnéa till veterinären med hennes undulat och fick lyssna på det minsta hjärtat jag lyssnat på hittills. Det gick himla fort jämfört med det stora hästhjärtat som jag hört senast. Vilket otroligt varierande yrke jag kommer kunna ha i framtiden.

Tyvärr inte den bästa hållningen på bilden men vad gör man inte för att höra bra 😉 På bilden syns även den fina och gulliga hästen Nellie.