Fisk och fiskodling

Hej på er!

Nu börjar det verkligen närma sig sommar. Det är supervarmt när jag cyklar till skolan (ja, efter två år som Uppsala-bo har jag äntligen köpt en cykel) och det är ljust till sent på kvällen. Så skönt!

Idag har vi haft föreläsning om fiskar och fiskodling. Så himla intressant. Föreläsaren pratade om hur man ser på fiskar, om fiskar känner smärta och avlivningsmetoder som används. Det är så mycket man inte visste om fiskar och olika odlingar så det var riktigt bra att det togs upp på en föreläsning.

Nu är det bara en vecka kvar till tenta i ”Husdjurshygien och Etologi”. Har knappt börjat plugga än. Har renskrivit lite tentafrågor i ett dokument som jag ska börja läsa på och kolla igenom mina renskrivna anteckningar från husdjurshygienen. Etologin har vi föreläsningar i fram tills två dagar innan tentan.  Sedan har vi en ”ledig” dag innan det är dags för tenta så ingen vila här inte 😉 Men snart är det sommarlov. Helt sjukt att jag snart har läst klart 2 år på veterinärprogrammet!

Hoppas allt är bra med er som läser här och att vädret är fint hos er med.

Kram, Emelie

3 kommentarer

1. Hej! Jag har en liten fråga om startdatumet för höstterminen. Jag kommer förhoppningsvis att börja i höst (inväntar nervöst antagningsbeskedet) så letar helt vilt runt bland studentrum etc. Enligt antagningen.se står det att höstterminen börjar vecka 36, alltså första veckan i september. Men är det andra saker som händer innan, nollning eller sådant? Funderar nämligen om jag ska anmäla boende från 1/8 eller 1/9… Bor i Stockholm så går tekniskt sätt att pendla första tiden, men tar ändå 2 timmar per resa. Du som har lite erfarenhet med detta, har du några tips, kloka råd eller förslag?

1. Hej Veronica! Det stämmer! Terminen börjar måndagen den 3 september. Det kan vara någon frivillig aktivitet någon dag innan start men inte mer än så. Jag hade nog valt att flytta in 1a augusti om du har möjlighet och tid att flytta då. Första veckan i skolan är såpass intensiv som det är så är man inflyttad, hunnit ”lära känna” staden och fått lite ordning på allt så kommer nog allt kännas bättre. Och skulle det vara någon aktivitet innan skolstart så är man ju redan på plats, vilket är bra. Mer info om allt kommer skickas ut efter antagningsbeskeden. Men som sagt, har du möjlighet: flytta in tidigare! Jag har varit med i VMF tidigare, dock inte denna terminen pga glömde bort att anmäla mig (men kommer definitivt vara med kommande terminer). VMF är jättebra, man får köpa foder till djur billigare, de har sittningar och olika aktiviteter. De har även hundgårdar i anslutning till skolan som man kan få hyra billigt. ULS vet jag ingenting om tyvärr men säkert jättebra den också.

Har du fler frågor under sommaren/när det närmar sig skolstart, välkommen att maila mig på eeal0001@stud.slu.se. Kommer nämligen ta en liten bloggpaus under sommaren men återkommer i höst 🙂

Lycka till med allt! Mvh, Emelie

2. Ytterligare en fråga! En om kårer, velar mellan ULS och VMF, är du med i någon eller båda? Vilken är bäst/mest givande att vara medlem i?