NY KURS

Igår tentade vi av de tre kurserna ”Statistik, epidemiologi och husdjursgenetik”. Tyvärr kändes två av dem inte alls bra. Statistiken är svårast och jag kände verkligen att jag inte hunnit lägga nog med tid på den så det misstänkte jag skulle bli tufft men genetiken.. Jag hade verkligen lagt ner tid, pluggat gamla tentor osv. Tyvärr var i princip alla frågor helt annorlunda från tidigare år, vilket gjorde att jag knappt kunde svara på dem. Så tråkigt! Så det är inte omöjligt att det blir omtenta på en eller två delar till hösten. Men en sak kan jag säga till er som ska börja plugga i höst, det är inte farligt med en omtenta. Ibland händer saker i livet som gör att man varken kan eller vill plugga, ibland har man bara inte motivation och ibland är det något man tycker är jättesvårt och då kan det bli en omtenta. Och det är inte hela världen, så det så!

Idag började en ny kurs, husdjurshygien och etiologi. Jag skippade dock föreläsningen idag då jag verkligen kände att jag behövde sovmorgon. Istället åkte jag in till klockan 12 och slutförde vårt grupparbete tillsammans med min grupp. Efter det gjorde jag och Rebecca klart dataövningen som vi hade i statistik och epidemiologi som vi inte hann göra klart förra fredagen. Som vi har kämpat med den! Vi satt tre timmar förra fredagen och ca 2,5 timmar idag. Och säkerligen hade man kunnat sitta med den en stund till och finslipa/skriva om meningar osv. Men nu är vi klara och för första gången på länge kan jag faktiskt ta en nästan pluggfri helg. Ska renskriva föreläsningen som jag missade imorse men det tar vi på söndag 😉 Annars ska jag bara ta det lugnt och se på en massa filmer och serier.

Hoppas ni får en fin helg.

Kram, Emelie

2 kommentarer

1. Hej! Har kollat lite på statistiken från antagningspoängen för veterinärprogrammet men är fortfarande osäker på hur jag ligger till. Pratar ni något i klassen om vad ni hade för poäng ungefär för att komma in? Jag hoppas ligga över 21 beroende på vilket betyg jag får i den kompletterande Fysikkursen jag läser nu. Kommer nog komma med fler frågor snart! Tack

1. Hej! Jag vet att det har legat på någonstans mellan 20,9- 21 någonting senaste åren. Det året jag sökte var det 20,9 på ena urvalet. Tror det var något lägre 2017 om jag minns rätt. Eftersom det finns flera vägar att komma in på så har vi inte pratat så mycket poäng. Jag vet att det har krävts 1,6-1,7 ca på högskoleprovet så det kan ju vara ett alternativ om man vill. Om du får över 21 så borde det enligt statistiken inte vara några problem att komma in. Håller tummarna. Lycka till!