Boende i Uppsala

Boende i Uppsala brukar vara en fundering många har innan man ska börja plugga här. Har man inte stått i kö i ganska många år så brukar det bli svårt att få förstahandskontrakt. Jag hade stått i kö i ett halvår när jag började så jag hade inte någon möjlighet att få ett förstahandskontrakt. Däremot finns det vissa bostadsförvaltningar som har lite kortare kötider (jämfört med 7-8 år eller mer som vissa har!!).

Så här kommer lite tips:

• http://susbo.se/ Här finns studentboende som ligger nära och bra till skolan. Det finns både studentrum i korridor där man har egen dusch och toalett men delar kök med några andra. Det brukar krävas 6 månader i kö för ett studentrum och 2-3 år för en lägenhet men kan även vara mer beroende på vilken storlek man vill ha på lägenheten. Att ställa sig i kö kostar 100 kr (engångskostnad). Djur är tillåtna!

• http://www.uaf.uu.se/sv/. Boende i Lilla Sunnersta, här bodde jag i andra hand i ett år. Jättemysigt och fräscht, nära till skolan och tillåtet med djur. Däremot en viktig sak, ställ er i studentbostadskön. Jag stod i den vanliga bostadskön i nästan 2 år tills jag insåg att jag stod i fel och då förlorar man sin kötid när man byter 🙁 Brukar krävas mellan 1-2 år beroende på när man söker lägenhet. Gratis att ställa sig i kön. Man måste logga in en gång i halvåret annars förlorar man sina köpoäng, så tänk på det.

• Blocket! Lägg ut en annons att du söker boende. Skriver man på andras annonser är det inte säkert att man får svar då det är många som skriver. Lägger du själv upp en annons så kan hyresvärdarna själva välja ut just dig och erbjuda dig boende. Jag bor just nu i ett litet hus några km från skolan. Superfräscht (helt nyrenoverat), 2 rum med ett litet kök i vardagsrummet och egen tvättmaskin, lyx! Så blocket har en massa guldkorn, det är bara att leta. Där behöver man ju ingen kötid utan det är privata hyresvärdar som hyr ut, därav att det är bra för oss som inte stått så länge i kö.  Dock är det väldigt viktigt att kolla bostaden först, inte betala någonting utan att få ett kontrakt osv.

Såhär mysigt bor jag 🙂