Speciell patologi

Just nu håller vi på med kursen Speciell patologi, vilket ska vara en svår kurs men än så länge så tycker jag den är ganska rolig. Det är otroligt mycket och kommer bli väldigt många timmars pluggande inför tentan som är i mars men börjar man i tid så ska det nog gå. Vi har en dugga 8 februari som är frivillig men får man godkänt på den så ger det 4 extrapoäng på den ordinarie tentan, vilket kan rädda upp från underkänt till godkänt. Minns att på den biomedicinska baskursen i årskurs 1 så fick man 6 extrapoäng på tentan om man gjorde de frivilliga laborationerna och det var en väldans tur att jag gjorde det, för vem fick inte precis ihop till godkänt tack vare det? Jo jag. Så det kan verkligen rädda från att behöva göra om en tenta.

Speciell patologi är en fortsättning på vår förra kurs ”Allmän patologi” men mer avancerad. Just nu håller vi på med de endokrina organen, mycket info men spännande. Vi har även haft föreläsningar om rörelseapparaten och njurarna. Njurarna är coolaste organen tycker jag. De har så himla många uppgifter och styr så otroligt mycket i kroppen som man inte visste. Tillexempel så producerar de ett hormon som heter erytropoetin som signalerar till benmärgen att producera mer röda blodkroppar (detta skrev jag utan att googla det först så får hoppas kunskaperna från årskurs 1 stämmer nu). Det hade jag ingen aning om innan jag började plugga till veterinär.

Schemat på Speciell patologi passar mig utmärkt också. Vi går oftast från antingen 10.15-14.00 (med frivillig rond på eftermiddagarna där de i 4-5 årskurserna visar upp olika fynd de gjort på obducerade djur) eller kl 12.15-14.00. Jag är så himla morgontrött så jag älskar det nya schemat och vill alltid ha det såhär. Jag har inga problem att plugga på eftermiddagarna/kvällarna och går sällan upp före 11 om jag inte måste pga föreläsning eller annat. Synd att inte hela livet är uppbyggt för oss kvällsmänniskor, hade varit så skönt med sovmorgon varje dag.

Hoppas allt är bra med er som läser. Har ni frågor så är det bara att kommentera inlägget eller maila mig på: eeal0001@stud.slu.se. Det är bara roligt att svara på frågor och funderingar 🙂

Kram Emelie