Tentaplugg

Dagen före första tentan för terminen. Känslan? Varierar mellan ”det här kan gå” och ”jag kan ingenting”. Jag tycker alltid att det pendlar däremellan inför en ny tenta och det är väl det som kallas tentaångest :-).

Nu måndag till onsdag har vi haft inläsning och kunnat sitta var vi bil och plugga själva (eller med andra). Jag har växlat lite mellan att plugga med kompisar och själv. Ibland kan det vara skönt att gå igenom vissa bitar ensam, men ibland kan det vara bra att gå igenom tillsammans, förhöra och hjälpa varandra.

På veterinärprogrammets tentor kan man bara få G och det är jätteskönt. Ofta är det 67% av poängen som ger G. Fördelen med att bara ha G är att det blir mindre konkurrens (även om vissa tycker att poängen är jätteviktig), men jag upplever att alla är mer benägna att hjälpa varandra jämfört när jag läste ekonomi innan. Man delar anteckningar, sammanfattningar och gamla tentor med varandra och hjälps åt.

Alla tentor vi skriver är anonyma. När tentan delas ut står det ett nummer på varje tenta. Det skriver man upp efter sitt namn sen på en lista när man lämnar in tentan och en tentavakt kollar ens leg och signerar. Sista studenten som lämnar in tentan bevittnar att listan läggs i ett kuvert som klistras igen och signerar sedan med sitt namn. Sedan har läraren/lärarna 3 veckor på sig att rätta tentan och oftast är det så lång tid det brukar ta. Jag tycker väntan innan resultatet kommer nästan är det värsta. Därefter meddelas vi att resultaten har kommit och då läggs en lista upp på kursen på intranätet där varje nummer står med G eller U efter så då kan man se med sitt nummer hur det gick. Sen registreras det och kommer upp i systemet att man klarat kursen och antalet avklarade högskolepoäng. Det är lite kul att se när poängen sakta ökar = det går framåt i utbildningen :-).

I lördags var Amelia och Emelie i klassen här och pluggade. Efteråt blev det tacos!