Vad finns i mjölk?

Idag har vi haft en föreläsning om antibiotikaresistens på förmiddagen och på eftermiddagen hade vi lab med mjölk. Båda delarna kommer vi fortsätta med under veckan.

Föreläsningen var intressant och föreläsaren forskar här på skolan om antibiotika och försöker ta fram nya sorter. Vi i Sverige är ganska bra på att inte skriva ut antibiotika i onödan, men även här är resistens ett problem. Resistens påverkar både oss människor och våra djur, så man lär sig mycket om sig själv också under veterinärutbildningen.

Laborationen vi hade i dag bestod av att vi fick ett mjölkprov med opastöriserad mjölk som vi gjorde en spädningsserie på. Därefter antingen spreds mjölkspädningen ut på ytan av vissa agartyper, eller gjöts in i olika agar. Att vi använder olika agar beror på att olika sorters bakterier vill ha olika typer av näring och förutsättningar för att växa. De gjutna plattorna sattes sedan in i olika inkubationsskåp (30, 37 eller 44 graders värme) utefter var bakterierna vi försöker hitta trivs bäst. Några prover sattes in i anaerobklocka då de bakterier vi försöker hitta där inte trivs så bra med för hög syrehalt. Det ska bli intressant att se senare i veckan vad som kan tänkas finnas mjölken.

Det är mycket praktiska övningar – laborationer – under den här kursen. Oftast har vi haft föreläsningar på förmiddagen och sen lab på eftermiddagen. Jag tycker att det är jätteskönt med omväxling. Hjärnan blir inte lika överhettad och man orkar lite mer. Vissa kurser vi har haft har dagarna varit långa och i stort sett bara bestått av föreläsningar. Då stupade man (i alla fall jag) nästan omkull på soffan direkt när man kom hem och var helt slut i huvudet. Nu finns i alla fall lite ork kvar efter skoldagen vilket behövs. Skolan är inte bara de timmar vi har på schemat utan det är mycket plugg hemma också.