5 fördelar med att ha jobbat innan du börjar plugga

Det finns många fördelar med att ha gjort lite annat efter gymnasiet innan man börjar plugga till veterinär. Här kommer fem fördelar med att ha hunnit jobba lite innan:

1. Den dag du tar examen och söker jobb så har du både referenser och erfarenhet! Erfarenhet måste inte komma från djursjukvården utan det kan till exempel vara att du har jobbat med service:-).
  2. Du har lättare att få sommarjobb och extrajobb (av ovan nämnda orsak).
  3. Kanske har du hunnit spara ihop lite pengar under tiden du jobbade?
  4. Är du med i A-kassan så kan du eventuellt ha rätt till arbetslöshetsersättning när du tar din examen! Det får inte de som inte jobbat tidigare:-) (eller som inte är med i A-kassa).
  5. Om man har tjänat över ett visst belopp och är över 25år så kan man söka tilläggslån från CSN. Man kan inte få det under hela utbildningen men det kan vara skönt i början då man går från lön -> CSN.

8 kommentarer

1. Hej! Jag är intresserad av veterinärprogrammet men har utbildat mig till logoped och har bara 2 års csn kvar.. Förstår att alla behöva olika mkt tid till plugg men tror du själv att det är möjligt att jobba, säg en heldag i veckan, under de 3 första åren?

1. Hej Sara! Vad kul :-)! Jag har samma problem, men mitt räcker lite längre. Jag skulle inte rekommendera att räkna med att du kan jobba en dag i veckan och speciellt inte under ettan. Det är schemalagda föreläsningar/labbar/dissektioner varje dag och det är svårt att missa saker. Det är ganska mycket obligatoriska moment också jämfört med andra utbildningar. I så fall om du orkar jobba en dag på helgen? Men då behöver man ofta plugga också. Och man behöver någon dag ledigt ibland för att inte gå in i väggen! Det är tuffa studier.
      Mitt tips är att spara så mycket pengar du kan innan du kommer in så att du har lite buffert. Hittar du sedan ett billigt boende så kan du klara dig på att ta CSN på kanske 75% vilket leder till att du sparar CSN-veckor – de räcker längre. Sen gäller det att jobba på sommaren och då kan du även låta bli att ta CSN för tex första månaden på terminen – sparar veckor. Hoppas svaret gav dig hjälp :-). Mvh, Annefrid

1. Tack för uppriktigt svar! Jag inser att det skulle vara väldigt tungt att jobba en dag varje helg, men om det nu skulle varit så att man inte nödvändigtvis behöver plugga heldagar så skulle det kanske funkat. Att spara i förväg är nog ändå bästa lösningen så att man i så fall har tid att göra studierna ordentligt;)
        Vet du om det finns någon möjlighet att gå bredvid en student en dag i skolan eller på annat sätt få höra mer av en student om utbildningen?
        Bästa hälsingar, Sara

1. Hej! Ja SLU har ett koncept som heter ”skugga en student” som fungerar just som du skriver att man kan gå med en dag i skolan och se hur det är och få svar på massor av frågor. Här kommer länken dit man anmäler sig http://www.slu.se/utbildning/stod-kontakt/traffa-slu/skugga-en-student/. På den här länken kan du läsa mer om kurserna på programmet och se lite hur schemat kan se ut. Det varierar lite från år till år men det kan i alla fall ge dig en uppfattning om hur mycket schemalagt och obligatoriskt som ligger i varje kurs under ettan. http://www.slu.se/utbildning/program-kurser/program-pa-grundniva/veterinar/
          Lycka till! 🙂

2. hej, jag är intresserad av veterinärutbildning men jag under om man kommer klara av utbildningen och ha en häst vid sidan av?

1. Hej Isabell! Vad roligt att du funderar på utbildningen. Det är flera stycken i klassen som har häst så det går absolut. Det tuffa är den ekonomiska biten när man lever på CSN, men kanske du får hjälp hemifrån? Jag tror det kan vara skönt att ha något som bryter av från skolan, att få tänka på något annat så det kan vara positivt att ha häst. Men det tar såklart mycket tid. Jag vet att någon i klassen letade medryttare till sin häst, vilket också kan vara en idé för att få en, eller två dagar lediga i veckan till plugg och annat. Det är också några i klassen som är medryttare åt andras hästar. Ofta har de ridit hemma och saknar det när de flyttar hit. Hoppas svaret hjälpte. Mvh Annefrid