Nu är vi igång!

Nu första dagarna har det hänt mycket så jag tänkte ge en liten resumé:

I söndags mötte en grupp från min klass upp en grupp blivande veterinär- och djursjukskötarstudenter på campus. Det var en del av insparksveckan och de nya eleverna fick en chans att träffa några av sina blivande klasskompisar innan första dagen. Vi visade runt dem på skolan, svarade på frågor, bjöd på mat och hade trevligt.

På måndagen drog vår nya kurs igång direkt och vi hade föreläsningar hela dagen. Hjärnan var inte lika snabb på att ställa tillbaka sig, så det blev en dag med mycket kaffe. Kursen vi läser nu över höstterminen i årskurs två heter Allmän sjukdomslära och i första delkursen läser vi om bakterier. Det är jätteintressant! Känns lite mer verkligt nu när vi får börja närma oss olika sjukdomar och vad som orsakar dem :-).

På måndag kväll fortsatte insparksveckan med en faddermiddag där de nya ettorna blev bjudna på mat och fick träffa sina faddrar. Alla som börjar på veterinärprogrammet får en fadder som går i årskursen över. Denne har i sin tur en fadder i årskursen över och så vidare. Faddrarna finns där som stöd och lämnar vid varje nytt skolår över en fadderpärm till sitt fadderbarn. Där har faddern satt in sina tentor från året och så här även dennes fadder året innan o.s.v. Det blir som ett litet tentaarkiv som är en jättebra plugghjälp inför tentorna. Det var kul att få träffa mitt fadder”barn” för första gången. Senaste veckorna så har jag gått och undrat lite om vem det skulle bli. Fadderbarnet visade sig vara lika gammal som mig (29år) och hon har pluggat tidigare hon också. De som organiserar fadderfördelningen försöker alltid para ihop så att fadder och fadderbarn har något gemensamt i den mån det går. Det kan till exempel vara staden man kommer ifrån eller ett fritidsintresse.

Åter till idag.

Idag hade vi föreläsningar på förmiddagen och på eftermiddagen var det dags för kursens första labb. På den här kursen kommer vi labba flera gånger i veckan och lämna in labbrapporter. Vi delades in i grupper om tre som ska göra labbarna och skriva labbrapporterna tillsammans. Vissa labbrapporter kommer vi skriva en och en. Idag fick varje grupp tre olika sorters bakterier odlade på tre olika typer av agarplattor vardera. Genom att titta på dem, lukta på dem, göra olika tester och fägringar och titta på dem i mikroskop så skulle vi försöka lista ut vilka bakterier det var. Roligaste labben vi har haft på utbildningen hittills tycker jag, även om det var var svårt. (På bilden är Linnéa och Emelie från min klass).

Augustikvällen avslutades med spontan grillning i Lilla Sunnersta där både jag och Emelie i min klass bor. Varmt var det inte men trevligt ändå. Bianca fick låna en filt att kura in sig i och hon ser väl rätt nöjd ut tycker jag:-).