Ekonomispråk

Igår satt jag, Frida och Julia och pluggade tillsammans i ett av grupprummen i biblioteket. Det jag har kommit fram till att jag tycker är jobbigast med den här kursen är att ekonomispråk verkligen inte är min typ av språk. Det är som att man konstant får en gåta ställd till sig. Och sen när man väl hör svaret om vad det handlar om så bara: ”Jaha!! Var det bara det dom menade!?”. Att läsa företagsekonomi är för mig som att försöka lära sig nåt av Fader Fouras som en konstant mentor. Som att man hela tiden letar efter svar i det som egentligen ska vara en förklaring. Men det är ju bara min personliga åsikt. Många tycker säkert att det här är nåt av det roligaste som finns. Men jag är alltså inte en av dom, om inte det har blivit tydligt nog för er.

Det var mycket suckande ock frustrerat rufsande i hår och hand mot sin egen panna när vi satt och försökte trycka in alla begrepp inför fredagens tenta. Och mitt i frustrationen plingade det till i telefon och vi fick ett kursmeddelande. Ett kursmeddelande vars info fick oss att just i den stunden fatta att det fanns ytterligare saker vi måste kunna inför tentan. Lyckades fånga detta ögonblick precis när det hände.

Haha, ja jisses. Men såhär kan det vara hörni! Under tentavecka. Fylld av frustration, ångest och panik. Tjohoo! Och sen när det är över så har man glömt hur jobbigt det var. Känns som att det måste vara samma typ av mekanik som gör att kvinnor som precis fött barn kan skaffa fler barn efter det? Annars skulle ju ingen ha mer än max ett barn.. Okej, lite off topic. Men om jag går tillbaka till vårt tentapluggande så tänkte jag att det kan vara bra att vara helt öppen och bara dela med mig av de tankar och känslor som kan gå igenom en när man läser ett program. Lite verklighet liksom. Inte bara en dans på rosor osv. För grejen är att du inte kommer hitta ett program där du kommer älska precis allt ni gör. Det kommer dyka upp kurser som inte lockar dig lika mycket som de andra kurserna gör. Men de kan vara viktigare än du tror! Det häftiga är ju att man samlar på sig kunskaper ändå, som man plötsligt får användning för en vacker dag när man minst anar det. Så kör på, ge inte upp och passa på att njuta extra när de kursen som verkligen tilltalar DIG dyker upp.

Nu har jag druckit första koppen kaffe för dagen och känner mig laddad inför att ta mig an ett språk jag inte riktigt behärskar. Men det är ju såna grejer som stärker en har jag hört. Fortsatt fin onsdag! Vi ses