Blandat från senaste dagarna

Här kommer ett potpurri av bilder som jag knäppt av från mobilen! Och jag är ledsen, men det kommer fortsätta bli en del mobilbilder framöver också. Min dator har fått något spatt och vill inte föra över bilder från systemkameran till mitt redigeringsprogram. Så fram tills att jag listat ut hur jag ska åtgärda det får ni tyvärr nöja er med bilder av extremt medioker kvalitet, men kanske oh så mycket mer spontana bilder! Bara för att hitta något positivt i det hela..

Här är i alla fall en bild från när vi traskade runt i Trädgårdslabbet för att leta upp diverse olika växtskador vi fått lära oss om. Mycket bra idé att tvinga oss hitta de olika typerna av skador på egen hand.

Vi hade ett lunchmöte med några av utskotten från Branschdagen i Gunnars Trädgård. Konstigt hur man kan glömma bort vissa platser som man tycker är supertrevliga? Hur kan man göra det? Det var i alla fall kul att vi kom på att man faktiskt kan sitta där och ha möten.

Och här satt jag och kände mig sådär äckligt, klyschigt Alnarpig (som om det vore ett ord) med en korgväska med två växter i handen som jag traskade runt med hela dagen. Det handlade helt enkelt om att jag skulle få dem av fina Sofie i klassen, men att vi aldrig lyckades lista ut hur vi skulle hinna med överlämningen av dem. Så jag fick dom av Sofie på bussen på morgonen, för att vi sen skulle åka samma buss hem, men att det då var jag som hade dom istället. Så fruktansvärt krånglig lösning, men det var enda lösningen jag kom på som fungerade i stunden. Tänk om vi som studenter skulle kunna ha lite bättre förvaringsmöjligheter någonstans på campus? Så mycket smidigare många saker hade blivit då *harkel, harkel SLU*

I förrgår körde några av oss möte och mailande med Branschdagen på Saluhallen i Malmö.

Man skulle även kunna tro att det enda vi gjorde var att fika och lyssna på rövarhistorier om när Ida fångade den största gäddan bygden någonsin hade skådat. Tror snarare att det var nåt snack om utrymme och plats under själva Branschdagen. Men jag kommer inte riktigt ihåg. Så det kan ju lika gärna ha varit nån rövarhistoria.

Igår var vi ute och plockade ihop olika prover på diverse växtskador som vi sedan skulle ta in under mikroskop och kika närmare på. Så bra dag! Det är så extremt kul att få gå runt med med alla kompetenta forskare och bara lyssna och fråga och ta in allt. Skitspännande!

Powdery mildew på ek. Eller mjöldagg som det heter på svenska. Ett svampangrepp som ger vita fläckar på bladen.

Patrick, Björn och Erik redo vid mikroskopen.

Veronika dissikerar ett angripet blad.

På ett blad hittade vi en ansamling av ägg som hade ett superfint mönster. Såg ut som en kombination av snäckor och pärlor. Det hade dock inte mycket att göra med de växtskador vi skulle titta på. Men lika kul att titta på för det!

Vi skar upp ett rosengaller, orsakat av en rosengallstekel. Har en video på vad vi hittade där inne. Det var i andra delen, så det syns inget på den här bilden. Men det kanske var tur att jag inte lyckades få upp den här på bloggen.. Ordet som kan sammanfatta det får blir det frekvent använda ordet under dagen: Nasty.

I kemisalen kikade vi på mikroorganismer istället. Här är en vinterspor från ett svampangrepp.

En fokuserad Jonna får avsluta detta inlägg. Nu ska jag fortsätta läsa om sorgmyggor, gallmyggor och harkrankar!