Fototropism

Hej på er och trevlig måndag! Även om ordet ”trevlig” och ”måndag” sällan känns som att de går ihop. Nu tänkte jag skriva lite om ett fenomen jag tycker är väldigt coolt. Nämligen fototropism! Det är benämningen på den händelse som ni kan se i bilder här nedanför nedanför. Fototropism innebär alltså att växten har vänt sig och vuxit mot solen.

En växt känner av vart solen är och vänder sina blad mot den ( kan också vända sig från den om det är det den känner för) för att få ut så mycket som möjligt av ljuset. En växt är mest känslig för blått ljus. Det räcker med att man utsätter en växt för bara några få sekunders belysning för att det ska ske en cellreaktion. Sedan efter ca 20 minuter kan man se en skillnad i riktningen hos växten.

Växter är alltså generellt sett extremt ljuskänsliga. Det kan även vara värt att tänka på utifrån att växter faktiskt behöver paus från ljuset ibland också. Växter är så känslig att det endast krävs en kort stunds belysning under en natt för att den senare inte ska gå i blom.. Väldigt tragiskt och nästan lite sorgligt. Så glöm inte ge din växt en paus om du odlar med artificiellt ljus! För bövelen.

Alltså, att växten vrider på sig är ju sällan något nytt för nån som vid något tillfälle i sitt liv haft en växt. Man får gå och vrida och vända på den lite till och från för att den ska hålla sig så rak som möjligt och inte bli helt sned. Men om man tänker på varför den gör det så tycker i alla fall jag att det är ett ganska coolt fenomen, som också gör att man håller sig påmind om att de är levande organismer man har att göra med.