Växtfamiljer och åter växtfamiljer!

Hej och glad fredag på er!

Den här veckan har varit helt fullsmockad! Vi har dock endast haft föreläsningar på förmiddagarna vilket har varit otroligt skönt så att man kunde plugga efter lunch. Fram till idag har det varit full fokus på växtfamiljer som har varit tufft men givande. Vi har som sagt 147 stycken arter som vi ska kunna på latin (stress!) och det som är skönt med denna vecka är att vi har fått verktyg att gruppera ihop olika växter. Detta har gett oss tillfälle att nöta in arterna samtidigt som vi lärt oss familjerna. Och familjerna kommer även ge oss stor nytta i framtida kurser.

Igår var vi ute och fick i praktiken tillämpa de olika kännetecknen för diverse växtfamiljer. Jag märker verkligen stor skillnad när jag endast sitter med bilder från Google och när jag får vara i direkt kontakt med blad, blommor och miljö. Man behöver känna och klämma för att man faktiskt ska förstå. Dock får man inte glömma att sitta med penna och papper för att nöta, nöta, nöta (host, sätt dig och plugga Emma).

Bortsett från skolan har jag även hunnit med flertalet viktiga ärenden den här veckan. Först och främst har jag varit hos min sjukgymnast för första gången. Vilket gick väldigt bra! Jag fick öva på att gå… Idag har jag också fått byta mitt plåster som var otroligt blodigt och äckligt. Juste! Idag var det exakt två veckor sedan jag opererade mig. Det ska firas! Tyvärr med rehab…

Ha en lugn och skön helg! (eller vild och galen)

Här kommer lite bilder som jag samlat på mig under veckan!