Trött, nervös och taggad

Oj, oj, oj. Herregud vad jag har pluggat! Om jag ska vara helt ärlig har jag aldrig pluggat såhär mycket under en längre period förut. Men det känns väldigt bra, trot’ eller ej. En sak som en kompis från gymnasiet sa idag (som också läser på universitet) var att pluggandet är som en käftsmäll. Alla säger hela tiden att det är mer plugg på universitetet och mycket eget ansvar. Äsch! Hur mycket värre kan det vara? Det är faktiskt tyngre. Dock är det inte tyngre med tanke på att man får läsa om det som man är genuint intresserad av. Även fast jag sitter i timmar och nöter in namn på latin är det ändå kul och viljan att lära mig mer finns alltid där.

Min mening är ju såklart inte att skrämma iväg er som vill studera vidare, tvärt om! Det är helt underbart att få studera uteslutande det man är intresserad av. Dock vill jag förbereda er på att det är mycket eget ansvar. Å andra sidan så säger ingen till dig vad du ska göra så friheten är enorm!

Imorgon har jag min första tenta och alltså bör jag vara som mest stressad just i detta nu. Och det måste jag ärligt säga att jag är, eller nej förresten, för två timmar sen var jag det. Nu har jag bestämt mig att nu får det vara nog. Jag har gjort mitt bästa för att förbereda mig inför imorgon så jag är klar för ikväll. Men även fast jag har gått igenom det tuffaste i en kurs (alltså plugget innan tentan) så skulle jag ha rekommenderat att läsa vidare.

Nu får det räcka med peppande ord för idag.

Godnatt, önska mig lycka till!