Klimatstrejk

Godmorgon och glad fredag på er!

Idag är jag ”ledig” och jag har precis varit nere i tvättstugan och satt på en tvätt (vuxenpoäng). Jag ska plugga så mycket som möjligt idag men jag ville ta tillfället i akt och påminna om att det sker en världslig klimatstrejk. Ni är nog väl medvetna om det dock. Jag hade mer än gärna deltagit men då jag fortfarande går på kryckor hade det nog inte varit det mest ultimata. Första och enda gången jag har strejkat var tidigare i våras, också för klimatet, och det var verkligen en mäktig känsla. Så många människor som alla står tillsammans för en sak. Ofta kan klimatförändringarna kännas överväldigande men att se så många som stöttar, det är obeskrivligt.

Om ni har möjlighet att medverka idag rekommenderar jag det starkt. Vi behöver visa att det som händer med våran planet inte är okej. Det finns självklart massor av annat man kan göra för att hjälpa men att visa sig tror jag gör otroligt stor skillnad. Då ser politikerna som tar besluten att det inte bara är Greta som lyfter frågan, utan så många fler.

En av anledningarna till att jag valde just den här utbildningen och den här skolan är på grund av möjligheterna att göra skillnad. SLU Alnarp har ett mål att 2027 vara helt klimatneutral. Ständigt jobbar Universitetet för att få en mer hållbar framtid. Det sker otroligt mycket forskning här och även lilla jag kommer bidra till det så småningom om.

Nu är tvätten klar och jag bör verkligen sätta igång med pluggandet! Glöm inte strejken idag! Kram!

Lite bilder från veckan!