Första kursen, Botanik

Innan jag började utbildningen lusläste jag i princip sidan där det står om schema och kurser osv. Detta i hopp om att få sätta mig in i känslan av hur det kommer att vara om jag kommer in. Jag läste även på studentbloggarna för att få leva mig in i studentlivet och för att kunna planera, strukturera och drömma om min framtid. Dock ville jag alltid ha mer. Alltid veta mer. Alltid se mer. Alltid mer! Därför blev jag väldigt motiverad till att få uppdraget som bloggare för att få möjlighet att dela med mig av det jag själv skulle ha behövt.

Just nu är vi ungefär i mitten av första kursen som är Botanik. Redan första dagen slängdes vi in i faktabegrepp som jag tror lägger grunden för hela vår utbildning. Vi började med växtmorfologi som kan låta otroligt skrämmande men det är bara ett finare ord för läran om växternas yttre form och struktur. Vi har fått ett häfte på 80 sidor om morfologi som är som en ”bibel” för kursen. Det är dock mycket mer information som ska in i våra studenthjärnor än vad jag först trodde att det skulle vara. Men jag har faktiskt ofattbart mer motivation till att lära mig det än t.ex vilka kungar vi haft i Sverige (otroligt chockerande). Vi har också fått en lista på växter som vi ska kunna på latin. Denna lista består av 147 olika arter (ja, jag har räknat) som fortfarande känns omöjligt att lära sig. Men faktum är att varje dag faller några fler på plats.

Första tentan är tisdagen den 1/10 vilket är både läskigt och spännande. Det är min första tentamen någonsin och jag vet verkligen inte hur en sådan är uppbyggd. Äsch, det lär lösa sig!

Ha en motiverad vecka, kram!

Publicerat den
Kategoriserat som Kurser