Kursstart år 2 och Branschdagsmöte

Igår var det kursintroduktion, starten på år 2 av utbildningen. Känns ganska galet! Det har verkligen gått extremt fort. Men innan själva kursintroduktionen var vi några andra som sågs 2 timmar innan. Vi hade nämligen möte med vår projektgrupp inför Branschdag Trädgård, ett evenemang som jag i år är projektledare för. Det är ett årligt evenemang som styrs upp av elever på Trädgårdsingenjörsprogrammen och Hortonomprogrammet vid SLU, Alnarp. Vi bjuder in olika företag och personer som ställer ut vilket ger både dem en chans att visa upp sig inför kommande potentiella arbetstagare, samtidigt som det ger en chans för oss studenter att nätverka och få upp ögonen för vad vilka typer av jobb som erbjuds. Vi kommer även ha föreläsningar och olika typer av workshops. Och igår hade vi första mötet efter sommaruppehållet!

Här sitter vi, nästan hela gänget

I år har jag nån ambitiös tanke av att jag ska cykla ut till Alnarp, hela vägen från Möllevångstorget, varje dag. Att det ska bli min träning. Så igår var första gången jag cyklade hela vägen ut. Fyyy.. f**. Alltså, kul var det inte. Svettades som en gris. Hade stark motvind precis hela vägen. Till och med i den sista långa backen precis innan man kommer ner mot Articum, (där man egentligen ska få värsta belöningen av att få glida ner till sitt mål) hade jag så pass kraftig motvind att jag fick kämpa nerför backen!? Det var ju en spännande upplevelse. Men, jag ska inte skrämma upp er som också tänkt att cykla! Det är faktiskt sjukt smidigt att ta sig ut med cykel från Malmö. Bara kör mot Kirseberg, kör förbi hela Kirseberg och fortsätt cykla efter cykelskyltarna som pekar åt Lomma. Sen när du kommit ut mot havet, cyklat upp mot det blå caféet svänger du bara höger så är du framme. Tar ca 30 minuter, beroende på vart i Malmö du bor givetvis. Sen ska jag också tillägga att min kondition inte är den bästa. Och på vägen hem när jag hade sällskap gick det hur smidigt och lätt som helst.

Efter att ha stått under lunchtid och trängts om att få köpa lunch i den längsta kön till caféet som jag någonsin skådat, var det dags för kursintroduktion! Den här kursen är vi väldigt många. Vi som läser odlingsinriktningen kommer läsa tillsammans med både designinriktningen och hortonomerna. Det är alltid lite kul när man läser kurser ihop med andra program! Första kursen vi hade förra året läste vi exempelvis tillsammans med landskapsingenjörerna. Många av utbildningarna på Alnarp går mycket ihop med varandra, och det är alltid kul att få inspiration av vad de andra utbildningarna inriktar sig på.

Inte världens bästa bild, men det var den första jag tog när jag kom in i salen, så kändes lite symboliskt för kursstarten så där. Tycker även det är kul att se hur svårt det är att ta kort utan att någon lägger märke till det.

Fina återseenden!

Då var vi igång!! Första kursen vi kommer läsa nu handlar om växtskydd och alla är väldigt taggade på den här kursen. Inklusive mig själv. Så nu är det bara till djupdyka i litteratur som berör saker som skadegörare, patogener och fysiogena skador etc. Kommer hålla er uppdaterade! Ha det bra sålänge