Reflektion inför årsslutet

Den senaste tiden har varit vi läst och hört mycket om Mandela. Vi har läst om hans fantastiska liv och hans oerhörda gärning för fred och försoning. Hans sätt att resa sig och gå vidare efter år av frihetsberövande i sin kamp mot apartheid har ingjutit hopp och beundran världen över. Jag har haft förmånen att besöka Robben Island där han tillbringade 18 år i en cell på ca 2 kvadratmeter och under dagarna arbetade med stenbrytning. Det är en omtumlande upplevelse att som turist få lyssna till en av de forna medfångarna som idag arbetar som guide i fängelset om hur livet tedde sig. Mandela efterlämnar ett stort tomrum och förhoppningen är att vi förvaltar hans arv väl. Men tvivlen på det är många!

SLU:s nuvarande styrelse hade sitt sista möte den 18 december då fem av våra ledamöter avtackades för sina insatser. Vi har haft en mycket engagerad styrelse som har haft ett antal svåra frågor på sitt bord. Det har handlat om våra byggprojekt på olika campus med fokus på de omfattande byggnationerna och omflyttningarna i Ultuna. Det har handlat om att flytta utbildningar från Skara till Uppsala och det senaste året har arbetet med Framtidens SLU varit den allt överskuggande frågan. Jag och ledningen har haft ett stort stöd i en skicklig och kompetent styrelse som har tagit de beslut som krävs för att nå de mål vi strävar efter. Vid sista mötet med nuvarande styrelse konstaterades att ”manegen nu är krattad” för den kommande styrelsen – den stora utmaningen blir nu att implementera och visa för oss själva, de gröna näringarna och allmänheten att förändringarna faktiskt leder till Ett SLU! Och att vi på köpet får en mer sammanhållen och effektiv organisation med verksamhet i hela landet, ökad attraktivitet för forskare och studenter och därmed ökade möjligheter att nå visionen om att ”SLU är ett universitet i världsklass inom livs- och miljövetenskaper”!

God Jul och Gott Nytt År!

Lisa Sennerby Forsse

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.