Nu är det 2014!

Det är alltid en speciell känsla tycker jag, när man för första gången skriver det nya årtalet. Lite hisnande, ett nytt år igen, så fort det gamla gick!

Men även om det gångna året ligger bakom oss kan vi inte helt släppa taget om 2013. Ett omfattande arbete med att rapportera vad som åstadkommits under året har startat och ska godkännas av styrelsen på mötet den 19 februari för att därefter tillställas regeringen. På ledningskansliet jobbar man nu för fullt med att ta in underlag från olika håll och sammanställa de data som ska ingå i årsredovisningen. Det handlar om våra tre huvudområden forskning, utbildning och fortlöpande miljöanalys förstås och därutöver är det en mängd uppgifter om de mer administrativa delarna och inte minst ekonomin som ska sammanställas. Det som är lite märkligt är att årsredovisningen för 2013 ska godkännas av vår nya styrelse – som alltså inte är densamma som under 2013. Men det är inte alls unikt för SLU – detsamma händer för alla myndigheter det år som styrelsen förnyas. Och det brukar fungera!

Vad som ska hända under 2014 är förstås till viss del förborgat även om vi till stora delar redan har pågående verksamheter och planer framtagna för olika satsningar. Det vi också vet, är vad regeringen specifikt förväntar sig av oss. Regleringsbrevet, som kommer strax före jul, är det verktyg regeringen använder sig av för att styra sina statliga myndigheter och tala om vad man förväntar sig att det statliga basanslaget ska användas till. SLU:s regleringsbrev för 2014 finns att läsa på medarbetarwebben. Uppdragen kan vara mer eller mindre detaljerade. Sedan ett antal år tillbaka är trenden dels att vara sparsam med uppdragen, dels att vara ganska öppen i sina skrivningar för att ge universiteten möjlighet att göra egna bedömningar om hur medlen ska används på bästa sätt. Det brukar fungera ganska smärtfritt eftersom vi för det mesta är med i diskussionerna innan förslagen hanteras inom regeringen, dock får vi ibland negativa överraskningar! I de ursprungliga tankarna om en stiftelseform för universiteten ingick att regleringsbreven skulle ersättas av någon form av avtal mellan staten och lärosätet. Vilket skulle innebära en större autonomi jämfört dagens situation där universiteten jämställs med statliga myndigheter i allmänhet trots stora skillnader i verksamhet. Något att fundera på inför ett eventuellt nytt förslag om stiftelser från regeringen!

Välkomna tillbaka och god fortsättning till alla medarbetare och studenter!
Lisa

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.