Ännu mer tentaplugg

Jag blev jättepaff igår när en av mina kursare påpekade att det endast är två veckor kvar inför nästa tenta, jag måste verkligen lägga på ett kål om jag vill bli godkänd. Tentan kommer att testa våra kunskaper om historiska trädgårdar från och med antiken fram till modern tid, detta innebär mycket litteratur som ska läsas, förstås och memoreras. Vi har iallafall mycket självstudier på schemat så med lite disciplin kommer det säker lösa sig.

De senaste dagarna har vi arbetat med en uppgift med syfte att förstå barrocken och renässansen. Detta gjordes genom läsning samt att göra en eller flera illustrationen av en barockträdgård från suecia.kb.se.

Överst på bilden syns min illustration av parterrer, vilket var en viktig del av barockens trädgårdskonst. En parterr är en låg plantering med en strikt geometrisk form. Den kan bestå av formklippta häckar, blommor och/eller gräs. Tanken med parterren jag målade är att den består av formklippta buxbomhäckar med krossat tegel emellan. Den andra illustrationen föreställer ytterligare två typiska element i en barockträdgård, en fontän och orangerieväxter.

För er som är intresserade av trädgårdar kan jag verkligen rekommendera Monty Dons trädgårdserier som finns på netflix och youtube. Jag tycker att de är jättemysiga att sitta och kolla på om kvällarna och innehållet är dessutom relevant för tentan. Det är väldigt skönt att kunna varva läsningen med rörligt material, jag upplever att informationen fastnar bättre då.