Kroppsmått och geologikick

Vilken enastående start på veckan denna dag var! Huvudet är ganska fullt med tanke på all den fakta vi blev matade med under de geologi- och hydrologiföreläsningar vi hade förra veckan. Det var därför jätteskönt att ägna oss åt landskapsarkitektur idag, då det innebär mer fritt tänkande och mer aktivitet. Idag påbörjade vi en uppgift som går ut på att lära oss att uppskatta och mäta sträckor med hjälp av vår kropp. Vi mätte hur långa våra steg var och hur långa olika avstånd på våra kroppar var. Väldigt praktiskt att använda kroppen som mätinstrument då man alltid har den med sig! Många av måtten på min kropp var jämna, vilket jag är extremt nöjd med. Till exempel är min navel exakt 1 meter över marken och min knäskål exakt 50 centimeter över marken, mycket behändigt.

Efter mätningarna av våra kroppar tränade vi oss på att först uppskatta en sträcka och sedan mäta upp den med hjälp av stegning. Det visade sig att jag tyvärr inte är någon naturbegåvning när det kommer till uppskattningar, jag gissade 100 meter på en sträcka som var ca 40 meter. Jag kommer behöva träna denna förmåga mer med andra ord.

När jag kom hem satte jag mig med instuderingsfrågor till geologitentan. Sedan åkte jag och tränade och när jag kom hem betade jag av några till. Förra veckan tyckte jag att geologin var ganska tung. Det var svårt att skaffa sig en bra förståelse när så mycket information skulle in, men ikväll kände jag att jag verkligen fick grepp om en hel del. Jag råkar ha förmånen att ha en pappa som läst en geologikurs på universitetet och när jag körde fast ringde jag honom. Vi diskuterade och benade ut flera kluriga begrepp och när jag förstod mer blev det riktigt kul och intressant! Krafterna i naturen är sjukt mäktiga, att till exempel vatten som rinner kan skapa stora kanjoner är oerhört fascinerande enligt mig! Jordskred är ännu ett exempel på va jordens krafter kan åstadkomma. Här finns en video på skred, vist kan man inte göra annat än att respektera moder jords krafter efter att ha kollat på detta? Att inte ha sådana här fenomen i åtanke när man planerar hur landskapet ska förvaltas kan få väldigt förödande konsekvenser. Därför känns geologin ännu mer relevant och viktigt än jag trodde att den skulle vara innan vi började med detta.

Så mycket tyckte jag om geologin ikväll!