Tentaplugg

Påskledigheten är över för i år och trots att jag legat sjuk de flesta dagarna är det dags att börja tentaplugga. Vi har ju (tyvärr) inte påsklov på universitetet men vi brukar däremot inte vara schemalagda under påsken utan har tid för eget arbete. Så därför sitter jag nu och övar dimensionering av växtbäddar i Göteborg och väntar på mitt tåg mot Uppsala.

Räkneövningarna går mestadels ut på att vi ska kunna göra bra antaganden. Exempelvis om vi ritar ett torg och vill plantera ett stort träd på torget- finns det tillräckligt utrymme för en växtbädd som gör att trädet inte dör vid första torkan? Eller om vi anlägger en takträdgård- vilka växter kan vi rita in utan att det krävs en för djup/tung växtbädd? En fråga som vi diskuterar mycket är om man behöver anlägga en ny växtbädd eller om man istället kan ta tillvara på den befintliga jorden på platsen.

Jag är en sådan person som lär mig bäst av att anteckna och rita på föreläsningar och fotot är taget på några föreläsningsanteckningar. Flera av er som ställer frågor har funderingar om hur konstnärliga alla studenter är och detta undrade självklart jag och mina kursare också innan vi började utbildningen. Våra lärare säger alltid att det viktiga är att kunna förmedla idéer eftersom hur bra idé man än har i sina tankar kommer det inte kunna byggas om man inte vet hur man ska rita eller förklara den. Fotot visar en skiss på hur vatten infiltreras och vilka faktorer som är viktiga- det är inget konstverk, ingen oljemålning eller en snygg illustration ritat i dator utan just en enkel, förklarande skiss. Detta illustrerar hur man kan använda skissandet som ett verktyg och att man inte behöver vara en konstnär för att studera till landskapsarkitekt!