Nu är det slutpendlat!

Nu är jag klar med min praktik! Det var några sista stressiga dagar.. Men jag hann klart! Alla CAD ritningar skulle vara klara, jag hade en slutredovisning och de färdiga projekten skulle lämnas över. Sista dagen var vemodig och jag fick med mig både blommor och ett praktik-arbetsintyg när jag gick hem. Jag kommer verkligen att sakna arbetsplatsen!

Några lärdomar som jag fått med mig från att ha läst praktikkursen:
– Det kommunala systemet är komplext och för att man som konsult ska kunna göra bra ritningar är det en stor fördel om man jobbat kommunalt.
– På arbetsplatser kan man vara ganska ensam om att kämpa för staden gröna värden. Därför blir landskapsarkitekternas yrkesroll extra viktig när man planerar framtidens städer eftersom många andra inte har koll på vilken relevans grönstrukturen faktiskt har för bland annat folkhälsa och miljö.
– Det var bra att ha praktik redan i årskurs 4.
– Jag ska inte pendla i framtiden.
– Man har lärt sig många olika och ibland spretiga delar under utbildningen, men yrket är brett och därför kommer mycket till nytta.

Uppsala har vaknat till liv igen efter att många studenter varit borta under julhelgerna. Är man nere på stan kvällstid syns utklädda studenter som nollas gå mellan nationerna, allt är alltså som vanligt igen! För er som ska söka in till hösten är det ju ett tag kvar men planeringen kring er nollning brukar vara i full gång redan:) Och när det kommer till nollning, SLU:s nollning (av det jag var med på) var väldigt schyst. Det är inget heller som man måste vara med på men på aktiviteter som exempelvis klassgrillning är det enkelt att lära känna sina framtida vänner!