Lekplatser och skolor

Idag har jag fått vara med på en lekplatstillsyn, alltså en månadskontroll av lekplatser där man kikar på att allt ser helt och säkert ut. Detta är kanske inte en vanlig uppgift att göra som landskapsarkitekt men för att förhindra eventuella olyckor eller gestaltningar som är svåra att drifta är det bra att veta vad som gäller. Det som jag lärde mig var bland annat att reglerna kan ändras så pass mycket från år till år att en anläggning som blir godkänd det ena året, kan behöva byggas om det andra när det blir nya krav på exempelvis stötdämpande underlag. Jag har fått ett antal frågor från nyfikna barn som undrar varför en gäng med vuxna i reflexvästar helt plötsligt har intagit deras lekplats, vilket är en helt rimlig fundering.

Jag har även hunnit vara med ett möte med avdelningen med plan- och exploatering som skissade på nya bostadsområden och ville ha experthjälp från parkavdelningen angående grön infrastruktur. Några av de som jobbar på den avdelningen är också landskapsarkitekter, så som landskapsarkitekt kan man också jobba som planarkitekt! Jag har även hunnit vara med på ytterligare ett möte med fastighetsförvaltare och driftsansvariga. Alltså har jag inte jobbat så mycket med mina egna projekt.. Imorgon blir det nya tag!