Växter, växter och ännu mera växter

Maj månad är snart över och denna kurs lika så. Vi har endast växttentan och en liten uppsats kvar innan vi påbörjar sista kursen som är floristik. Hela denna veckan ägnas åt att repetera de många växtvandringar vi haft. Att få promenera runt ute och kolla på växter denna årstiden när de är som vackrast är ett sant privilegium, men det är även uttröttande då det är så otroligt mycket som ska fastna i huvudet. Både alla vetenskapliga namn och sedan alla växters karaktärer. Vissa växter är otroligt lika varandra, till exempel ska vi kunna sex olika arter av lind och mellan några av dem är skillnaderna små. Vi har iallafall fått ganska generöst med tid för att plugga till tentan så jag tror att detta ska gå bra. På växtvandringarna igår och idag plockade jag med mig min systemkamera och fotograferade växterna vi kollade. Det blev cirka 500 bilder som jag måste sätta mig och sortera, men jag tror verkligen att det kan vara bra att ha fina fotografier av växter i resten av yrkeslivet. Man får ju inte använda vilka bilder som helst med tanke på upphovsrätt och därför är det lika bra att samla på sig egna bilder som man kan använda i powerpoints och planscher med mera.

Europeisk lärk – Larix decidua
Parksyren – Syringa x chinensis