Landskapsarkitekturens historia

Växtkännedomstentan i tisdags var den mest positiva tentaupplevelsen hittills. I strålande sol och plusgrader promenerade vi runt och identifierade träd och buskar. Växterna som ingick i provet hade alla väldigt karaktäristiska drag för respektive art, provet var därför inte så svårt som jag trodde att det skulle vara. Resultatet släpptes redan samma kväll och jag blev godkänd, woho! 🙂

Direkt efter tentan kastade vi oss in i nästa del av kursen, landskapsarkitekturens historia. Vi har haft föreläsningar om renässansen och barockens trädgårdar vilket är otroligt fascinerande. Trädgårdarna som hörde till överklassens herrgårdar och slott var gigantiska och otroligt vackra och det är spännande att höra tanken bakom dess design och vilka syften de fyllde. Trädgårdarna anlades av högt uppsatta personer som ville visa makt och status och de fyllde även den viktiga funktionen att de sysselsatte många arbetare i anläggningsprocessen. Det finns otroligt många fina trädgårdar i Europa som antingen bevarats eller återskapats och jag är jättesugen på att åka på en tågluff och besöka flera av dem.

Denna fredagskväll kommer jag nog spendera med näsan i boken, jag ligger redan lite efter i läsningen som ingår i en uppgift som ska vara klar nästa torsdag. Föreläsningarna är intressanta men jag har lite svårt att hålla fokus när det kommer till läsningen, igår slumrade jag till redan efter 11 sidor… Önska mig lycka till.