Spex, middag och släpp

Igår var jag och några i klassen och såg årets upplaga av Ultunaspexet! Ett spex är en amatörteater som sätts upp främst på högskolor och universitet av studenter. Vem som helst av studenterna på Ultuna kan söka in till spexet, det behövs skådespelare, dansare, personer som sköter kulisserna, kostymansvarig, manusförfattare och regissör med mera. Årets föreställning var en humoristisk tolkning av sagan om ringen och det var extremt roligt och bra, det märktes verkligen hur mycket tid de medverkande lagt ner. Spexet var interaktivt vilket innebär att publiken när som helst kan ropa ”omstart!” följt av en instruktion, till exempel ”ta det på norska”. Skådespelarna får då improvisera, jag är otroligt imponerad av hur kvicktänkta och duktiga de var. Spexet följdes av trerätters middag på vår restaurang syltan och därefter släpp på kåren. Det blev med andra ord en lång men väldigt rolig kväll!