Sandbergsbygge

För att skaffa oss en ännu bättre förståelse för hur kartan och landskapet hänger ihop jobbar vi denna veckan med uppgiften ”landskapet och modellen”. Vi har valt varsitt område i Sverige som vi på något sätt är bekanta med och av detta område håller vi på att bygga en modell av sand. Jag valde Omberg då jag blivit medtvingad på fler vandringar där en vad jag kan räkna på mina fingrar. Nu på senare år har jag dock börjat uppskatta naturen mycket mer och efter de två månader jag gått på Lark-programmet skulle jag mer än gärna åka tillbaka dit. Omberg är fantastiskt vackert och har en väldigt intressant geologi och ett intressant växtliv.
I måndags skrev vi ut en karta, ett foto och en karta över jordarterna och utifrån dessa har vi sedan jobbat med modellen samt ett snitt som visar jordarterna. Det har varit mer klurigt än jag trodde, att räkna alla höjdkurvor, omvandla dem till höjdskillnader och dessutom få till rätt skala har inneburit hjärngympa på hög nivå. Men det är så det ska vara att plugga på universitet, lite utmaning vill man ju ha!

Det är otroligt mysigt att jobba med praktiska moment som dessa, vi kan bestämma själva när vi vill börja och sluta arbetsdagen samt när vi vill ta lunch och pauser. En kursare tog även med sig högtalare så att vi kunde lyssna radio, poddar och musik medans vi arbetade, supertrevligt!

Jag hoppas på att bli klar imorgon så att jag kan vara ledig på fredag. Det känns ganska rimligt iallafall, jag har bara lite finputs kvar på modellen samt snittet. En stor fördel med praktiska moment är att vi gör i princip allt arbete i skolan, vi har inget hängandes över oss när vi är hemma. Man kan därför slappna av och ägna sig åt fritidsaktiviteter med gott samvete. Ikväll tog jag, fem kursare samt min rumskompis till vara på detta och såg Bohemian Rhapsody på bio, sevärd film!