Allt ljus på Uppsala

De senaste två dagarna har vi ägnat åt analysplaner. En analysplan är en plan som visar information om vad som händer på en plats. Den kan till exempel visa var bilar, cyklar och fotgängare rör sig, var många människor samlas eller hur solen belyser olika platser på planen. Uppgiften vi fick gick ut på att analysera en plats på campus och sedan göra en analysplan med hjälp av skisser, inDesign och Illustrator. Väldigt rolig uppgift som krävde att man gnuggade geniknölarna ordentligt. Det var knepigt att bestämma sig för vilken information som var mest relevant och hur man skulle visa den på ett så tydlig sätt som möjligt.

Efter skolan idag sågs jag och två kursare på stan för att se allt ljus på Uppsala. Från och med idag och två veckor framöver finns 10 ljusinstallationer utspridda för betraktelse i centrala Uppsala. Trevligt initiativ av Uppsala kommun anser jag, gillar när kommuner arrangerar gratis evenemang som inkluderar hela staden. Stämningen ute på gatorna blir jättehärlig när alla har något att enas runt. Jag hade två klara favoriter av ljusinstallationerna: