Tvådagars exkursion, Uppland – Dalarna

I torsdags och fredags hade klassen en tvådagars exkursion med övernattning. Vi samlades på stan klockan 8.10 i torsdags för att åka mot första stoppet som var Uppsalaåsen. Denna är mycket viktig för Uppsala då den förser hela staden med  dricksvatten. En fascinerande plats vi besökte på åsen var Vigsta stentorg, ett område uppe på åsen som var fullt med klappersten. När åsen låg under havsytan för flera tusen år sedan spolade havet bort de finare jordpartiklar som fanns på platsen, kvar blev de lite större stenarna som slipades runda.

Det var kul att ha bergartslabben in bagaget när vi besökte denna plats, vi kände oss lagom smarta när vi lyckades identifiera en sten eller två!

Efter lunch åkte vi till en stor och väldigt vacker mosse. En mosse är en slags våtmark som en gång i tiden varit en sjö men sedan växt igen. På grund av lågt pH-värde bryts inte växterna ned och tillslut bildas så mycket torv ovanpå den före detta sjön att man kan gå på den. Detta är en process som tar mycket lång tid. Våra lärare skulle demonstrera de olika lager som finns i mossen genom att hämta upp material från olika lager med hjälp av en lång borr. Målet var att få upp den glaciala leran (lera som avlagrats i samband med inlandsisens avsmältning) som låg på 10-14 meters djup. Att få ned borren gick bra. Att få upp den gick mindre bra. Någonstans på väg upp fastnade den helt och hur mycket vi (eller ja, några få tappra själar) än slet, gick det bara inte. Borren fick sitta kvar i mossen till nästa dag när andra halvan av klassen skulle dit.

Mossa och postglacial lera som vi lyckades få upp från de övre lagren av mossen.

Efter besöket på mossen åkte vi vidare mot Leksand resort. Vi bodde åtta personer tillsammans i en jättefin stuga där vi lagade mat och hade det jättetrevligt. Matilda plockade med sig glacial lera från mossen som en annan klass från slu borrat upp förra veckan och denna använde vi som ansiktsmask. Mycket exklusivt, leran var väldigt len och den innehöll säkert massor av nyttiga mineraler då den legat såpass djupt ner i jorden i flera tusen år. Hudexperten talar. Eller inte, gissar bara hej vilt. Men Matilda verkade iallafall ha lite koll och min hy har inte mått såhär bra på länge. Något bra måste den ha gjort, rekommenderar starkt att testa om ni någon gång lyckas lägga vantarna på lite glacial lera 😉

Lånad bild på fina kursare.

Kvällsspa.

Dag två stannade vi bland annat vid en ravin, en fågelsjö och en kokande källa. Med kokande källa menas att grundvattnet som finns i marken under källan har så högt tryck att det pressas upp genom marken, botten på källan bubblar därför.

När jag kom hem igår kväll var jag helt dränerad på energi, men det var värt det! Vi har haft två väldigt lärorika och roliga dagar.