Laboration/Tillbaka till sandlådan

Idag gjorde vi en laboration med syfte att lära sig att känna igen olika jordarter. Vi kände på olika kornstorlekar, blandade med vatten och undersökte jordarternas formbarhet. Genom att försöka rulla korvar av de olika jordarterna går det bedöma om jordarten innehåller lera eller inte. Ju tunnare korv som gick att rulla desto högre halt lera. Sedan skulle vi även försöka urskilja vilken jordart leran var blandad med genom att känna på kornstorlekarna. Det kändes som att jag kastades tillbaka till barndomen när jag stod och kladdade med jord och vatten, kul men också utmanande att hålla reda på de olika arterna. Jag kommer verkligen behöva öva mer på detta inför tentan om två veckor.

Denna veckan har jag äntligen hunnit skaffa träningskort med! Träningen har ju minst sagt legat på is den senaste månaden på grund av flytt, småttingveckor och studier, men nu ska jag komma igång igen.