Sista småttingveckan

Att småttingveckorna redan är över känns väldigt surrealistiskt och vemodigt, men även lite skönt. Det höga tempot och alla nya intryck sliter på en men det har helt klart varit värt det. Vi har haft två fantastiska veckor, speciellt den senaste veckan har varit oförglömlig. Vi har bland annat haft sittning, dansat på kåren, uppträtt med flashmob på stan och spexat. Igår avslutades veckorna på bästa sätt med småttingmiddag och fest. Vi åt en trerätters middag, lekte lekar och sjöng sånger ur Ulltunas studentkårs sångbok. Sittningarna här på Ultuna är väldigt traditionella med bordsplaceringar, klassiska sånger och tal, stämningen är verkligen underbar.

Studierna den senaste veckan har varit varierande. Vi har bekantat oss med word, indesign och Photoshop och med hjälp av dessa program satte vi ihop en folder om måndagens exkursion.

Vi har även gått vår första växtvandring. Som landskapsarkitekt ska man kunna känna igen 200-300 träd och växter, veta vilka egenskaper de har och vad de heter på svenska och latin. Vi kommer läsa en hel kurs om detta i vinter, vandringen vi gjorde denna veckan var ett litet smakprov på vad som komma skall. Vi lyssnade även på en föreläsning om var och hur en landskapsarkitekt arbetar och möjligheterna verkar vara oändliga! Man kan arbeta på allt från internationell nivå till privata arkitektkontor. Nedan ser ni en lista med arbetsuppgifter man kan ha som läraren sammanställt.

• Utredningar
  • Parkeringsplatser
  • Andra utemiljöer
  • Informationsmaterial

Många av punkterna ovan säger mig inte mycket än, men jag kommer säkert bli klokare på dem under utbildningens gång.