Valborg och exkursioner

Valborgshelgen är nu slut för 2018 och stan återgår till sitt normala tempo. Valborg i Uppsala är inte riktigt som i andra städer- här förvandlas staden till en enda stor folkfest. Ekoparken, forsränning, klubbar och hemmafester i flera dagar. På det stora universitetsbiblioteket fästs ent stort nedräkningsskylt som tickar ner dagar, timmar och minuter inför den stora dagen. Då detta blev min 5:e valborg som student i Uppsala passade jag dock på att åka till kusten över långhelgen istället för det traditionella firandet.

Det är nu dags för exkursion! Imorgon åker vi till Norrköping för att besöka en plantskola och för att kolla in staden. Det blir bussfärd från Uppsala och till skillnad från tidigare år blir det ingen övernattning i denna kurs utan vi mellanlandar i Uppsala över natten för att nästa dag åka till Stockholm. Jag gjorde dock exkursionen till Stockholm på egen hand redan igår då jag inte hade möjlighet att komma på fredag. Lite bilder nedan!

Även förra veckan var det exkursion men då höll vi oss i Uppsala!

1. Hej!
    Jag undrar om du kan ge mig lite tips och råd angående utbildningen i Ultuna. Jag är intresserad av att läsa utbildningen, men 5 år känns väldigt mastigt för mig som redan har studerat 3,5 år för några år sen (inom något helt annat, men inser att det var fel vägval för mig).

Jag läste någonstans på bloggen att du först planerade att bara läsa kandidaten, men sen inte kunde slita dig 🙂 Hur ser jobbmöjligheterna ut för någon som bara läser de första tre åren? Är det vanligt att studenter hoppar av helt eller tar uppehåll och jobbar innan de läser en master? Vad är din uppfattning? Och har du tips på vem man kan vända sig till med frågor om arbetsmarknaden efter en kandidatexamen från programmet?

Supertacksam för svar! 🙂
    Jeanette

1. Hej Jeanette:) Förstår att det känns som en lång väg att gå men det brukar finnas ett antal i varje årskurs som valt att byta yrkesbana och som verkar nöjda med sina val! Beroende på vad du har studerat så kan du (om du har ämnen relevanta för ämnet) tillgodoräkna 30 hp från grundnivå. Detta kan du kolla med studievägledaren. Har du den turen kan du alltså då göra utbildningen på endast 4,5 år;) Är du dessutom intresserad av att komma ut i arbetslivet snabbt är det ganska smart att skriva exjobbet för ett företag, då blir det ett halvår mindre i skolmiljön.

Att jobba efter sin kandidat är det inte helt ovanligt att folk gör. Från min årskurs är det ett gäng som gör det och jag vet inte om de planerar på att fortsätta jobba eller komma tillbaka till hösten. Tror att några brukar bli kvar när de vant sig med lön och har svårt att motivera sig att få studentekonomi igen. Har även några kursare som arbetat kvar på sina praktikplatser så det är inte helt ovanligt att hitta olika vägar in till företag. Däremot får man inte själva yrkesexamen förens masten är klar. Jag skulle ringa till Sveriges Arkitekters kansli om jag vore du och se om någon där kan svara på din fråga! Vår studierektor kan också ta emot frågor er som är intresserade om utbildningen men har är ju i första hand expert på just kurserna. Många verkar fullfölja sin utbildning och gissar på att det delvis har att göra med att lönen är högre efter en färdig examen.
      Hoppas du fick svar på dina frågor och återkom gärna med fler!
      Hälsningar,
      Siri