Kursavslutning och bra information!

Nu har jag precis skickat in uppsatsen efter lite revidering utifrån gårdagens seminarium. På seminariet hade vi opponering (aka kamratgranskning) och vi fick även tips från kursledarna. Efter det hade vi kursutvärdering och fika. Detta innebär är jag nu är helt ledig fram tills imorgonbitti då nästa kurs börjar!

Jag har fått lite frågor- och passa på att ställa massa fler fram tills sista anmälningsdagen!

• Skoldagar: Hur långa dagar man har varierar från kurs till kurs, men generellt skulle jag säga att vi har mycket schemalagd tid. Vi arbetar ofta i grupp och med projekt- alltså behöver man inte sitta på kväller och helger och plugga om man jobbar på under veckodagarna. Föreläsningar är nästintill aldrig obligatoriska men för min egen del lär jag mig bäst att gå på alla:) Jämför jag med vänner som pluggar andra utbildningar så är landskapsarkitektutbildningen påkostad- vi har mycket handledningstid med lärare. Vill man kika mer på hur scheman kan se ut är ett tips att gå in på länken nedan. Under rubriken Ramschema kan man välja läsår, väljer ni exempelvis 2016/2017 så kan ni se alla kurser och även scheman: https://student.slu.se/studier/kurser-och-program/program-pa-grundniva/landskapsarkitekt-ultuna/
  • Litteratur: I masterkurserna är det mycket litteraturläsning. I kurserna på grundnivå är det alltid någon kurslitteratur men oftast inte så mycket. Skolan har ett bibliotek där man brukar kunna låna böcker så man måste inte köpa allt. Jag brukar köpa vissa böcker dock som jag tycker varit bra- det är ganska skönt att ha när man ska skriva uppsatser eller behöver kolla upp något.
  • Kostnader för exkursioner och resor: I de flesta kurser gör vi exkursioner och vad vi betalar beror på kursens budget. Ofta brukar vi betala boende till reviderat pris (som SLU bokar), ibland betalar vi bussavgift (ibland inte). Ibland får vi hela exkursionen betald och ibland behöver vi betala allt själva. I de obligatoriska kurserna på grundnivå försöker lärarna se till att vi inte ska behöva betala allt för mycket, då dessa är obligatoriska. När jag var i Berlin var detta i en valfri kurs och dessa kostnader står vi för själva (tyvärr). I praktikkursen behövde jag ju pendla och jag kommer få tillbaka 50% av mina utgifter för detta. Så det är ganska stor variation!
  • Material till skolan: Vi larkare har ett rum i källaren med skåp där vi kan låsa in våra privata material och skolan har en ateljé och där finns mycket arbetsmaterial att låna. Till formlärakurserna väntas man köpa akvarellfärger om jag minns rätt och material som vi inte använder så ofta brukar skolan ordna. Vi använder ju datorer mycket med dyra program och detta är verkligen inget som man behöver köpa själv! Skolans funkar superbra:) När vi har studiokurser brukar kursen ha en ritsal bokad för hela perioden- då blir det ofta så att man ”flyttar in” dit. Det brukar bli så att man sitter vid samma plats, samlar sina pennor och böcker i högar och ställer dit både fika och kanske inneskor. Lite som på ett kontor helt enkelt, fast en aning stökigare..
  • Löneutveckling för yrket: Detta är inte riktigt min expertis (än), men ingångslöner ligger på cirka 31 000kr. Det är förbundet Sveriges Arkitekter som har hand om statistik. Löneutveckligen beror ju sedan på vilket ansvar man har och om man jobbar privat, statligt eller kommunalt. Här kommer några siffror som jag letat fram: medelvärdet för landskapsarkitekter med födelseår 1990-1994 ligger på cirka 31 000 kr. För de som är födda 1975-1979 är medelvärdet drygt 42 000 och för personer födda 1955-1959 är medelvärdet cirka 52 000kr. (Källa: Saco)
  • Förkunskaper innan utbildningen: Behöver man ha pluggat en massa innan utbildningen eller läst konst på folkhögskola? Nej, verkligen inte! Alla ni som har behörighet från gymnasiet kommer fixa utbildningen galant. Har man förkunskaper inom något av ämnena är det ju skönt men eftersom utbildningen är så bred är det ingen som är expert från början. Så man behöver inte kunna massor om natur och liknande innan men man måste ha ett intresse för det! När jag började växtmaterialkursen var det någon i klassen som i princip kunde alla träd på latin sedan innan. Jag kunde knappt några på svenska. Det gick bra endå!