Tillgodoräknande av kurser

Vi har jobbat på under veckan med grupparbetet och både ritat kartor, haft handledning, valt färgskalor och fokuserat på vår analys som vi nu kommit ganska långt med! Vad som däremot är lite stressigt är att jag imorgon ska hinna läsa klart så mycket som möjligt inför måndagens litteraturseminarium för att slippa sitta under helgen men vi har lagt grupparbetet på is så det ska nog kunna gå:)

En intressant nyhet är ändringar av examenskrav som SLU nyligen har gjort. Detta kanske främst gäller er som pluggar något annat nu, alternativt har pluggat något annat akademiskt innan ni börjar på landskapsarkitektprogrammet i höst. När man läst sina fem år på Ultuna så tar man sedan examen. Har man pluggat innan så kan man dock tillgodoräkna sig tidigare kurser, om det godkänns av studierektorn. Den kvot av poäng på grundläggande nivå som man får räkna in i sin master är nu 30hp! Alltså så kan jag ansöka om att få mina tidigare studier tillgodoräknade av vår studierektor och om jag får det så kan jag ta examen redan efter 4,5 år på programmet! Detta ska jag nog kolla upp för nu längtar jag efter att få börja jobba på riktigt! Att den lägsta rekommenderade ingångslönen för landskapsarkitekter är 31 600 kr för 2018 (källa Sveriges Arkitekters) känns som ett stort plus.

1 kommentar

1. Hej!

Jag funderar på att plugga till landskapsarkitekt till hösten och jag har ngr frågor.

Vet du på ett ungefär hur löneutvecklingen är för landskapsarkitekter är? Rekommenderad igångslönen ligger på minst 31, men ökar den mycket därefter?

Jag undrar också om ni har skola varje dag och hela dagar? Och om ni behöver läsa mycket kurslitteratur?