Söndagstips!

Hej på er! Jag hoppas att ni har haft en fin helg och att ni inte är allt för slitna efter fest/plugg eller vad annat ni har gjort. Här kommer dagens tips:

SKISSERNAS MUSEUM- Om du bor i, närheten av eller har vägarna förbi Lund så vill jag tipsa om Skissernas museum. En plats där den kreativa processen ligger i fokus och där vi som betraktare blir inbjudna till att förstå konstnärens tankar från koncept till konstverk.

I de stora utställningssalarna möts modern och samtida konst – från små blyertsteckningar till färgrika monumentala målningar och storskaliga gipsskulpturer. (Skissernas museum, om museet)

Just nu visar museet en utställning med konstnären Carlos Garaicoa. Utställning presenterar Garaicoas politiska och poetiska verk med staden och medborgaren i fokus. Jag har inte besök utställningen med Garaicoa än, men ser fram emot att göra detta.

ARKITEKTKONTOR- Kanske funderar du på frågan: Vad gör egentligen en landskapsarkitekt? Då kan jag berätta att det gör jag också. Bredden av vad min utbildning kan leda till känns ibland överväldigande, samtidigt som det är lätt att snöa in på park- området. Men vi gör ju så mycket mer än att bara rita parker. Ett tips för att bredda sin förståelse för yrket och också inspirera till studier är att kolla in diverse arkitektkontors hemsidor. Här kan en få läsa om olika projekt som kontoret deltagit i och därför även få en större förståelse för vad en lanskapsarkitekt gör. OBS! Se till att du läser om landskapsprojekt och inte byggnadsprojekt även om dessa ibland kan gå hand i hand. Exempel på kontor att kolla in: White- arkitektkontor, SWECO, Krook och tjäder och nivå landskapsarkitektur.

Slut på tips!

Med vänliga hälsningar/ Wilma

Publicerat den
Kategoriserat som Tips

av Wilma

Hej! Mitt namn är Wilma och jag har precis börjat mitt andra år på Landskapsarkitekturprogrammet i Alnarp. Det är mig ni ska få följa i år, på mina äventyr som student. Det kreativa har alltid varit en viktig del av mig och biologi har alltid intresserat mig. Dessa två tillsammans, i en härlig samklang blir landskapsarkitektur. Det är i alla fall vad jag tycker. Det är ett ämne med stor bredd och många möjligheter till att utforska. Det försöker jag också göra, genom olika kanaler lär jag mig allt mer om det ämne som ska bli mitt yrke.