Odlingsutskottet

Grönsaker och komposter

Som student på SLU finns det diverse utskott att förgylla sin studietid med. Jag har valt att engagera mig i odlingsutskottet. Vi har en stor odlingslott på campus där vi får odla. Alla ideér är välkomna (kanske inte PRECIS alla, men nästan) och vi är alltid sugna på att testa på en ny odlingsmetod, en ny gröda eller kanske ett nytt sätt att kompostera på. Alla engagemang är bra engagemang, så vare sig du vill vara med varje onsdag eller en gång vartannat år så är du välkommen.

Nu när hösten närmar sig med stormsteg har vi börjat förbereda lotten för vintern. Detta innebär mycket arbete men också mycket glädje- skördeperioden är äntligen här! I fredags gick den stora skördefesten av stapeln. All mat är lagad med grönsaker från odlingslotten och kärlek.

Trots att jag själv har liten erfarenhet från odling trivs jag i odlingsutskottet. Vi lär av varandra.

Ett av våra större projekt för i år har varit att bygga en kompost för treårig kompostering. Nu är den klar, men på bilden är vi fortfarande i full fart med bygget.

Viktigt att skörda potatisen. Denna växte helt oväntat upp i årets pumpaland, de blev resultatet av några kvarglömda potatisar från förra året. Tack för det säger vi!

Årets chilliskörd blev stor. Efter att cilli hade delats ut till höger och vänster hade vi fortfarande många kvar. De trädde vi på tråd, ett vackert pynt och perfekt att krydda med när de torkat.

Vår fantastiska grönkål. Ni har väl inte missat att man kan göra grönkålschips i ugnen!

Avslutar med den här bilden på några av oss i odlingsutskottet, för när vi inte gräver i jorden och bygger kompost så grillar eller fikar vi.

Välkommen till oss!

av Wilma

Hej! Mitt namn är Wilma och jag har precis börjat mitt andra år på Landskapsarkitekturprogrammet i Alnarp. Det är mig ni ska få följa i år, på mina äventyr som student. Det kreativa har alltid varit en viktig del av mig och biologi har alltid intresserat mig. Dessa två tillsammans, i en härlig samklang blir landskapsarkitektur. Det är i alla fall vad jag tycker. Det är ett ämne med stor bredd och många möjligheter till att utforska. Det försöker jag också göra, genom olika kanaler lär jag mig allt mer om det ämne som ska bli mitt yrke.