Odlingsutskottets primetime

Nja, kanske är den riktiga primetimen i höst vid skördetid, men det är nu i veckorna som aktiviteten i odlingsutskottet verkligen drar igång som mest! Ett av Alnarpskårens mest aktiva och ambitiösa utskott är odlingsutskottet, som har hand om en hel odlingslott helt på egen hand. Den är placerad i parkens utkant, i närheten av odlingsväxthusen och studentlotterna (som alltså är små kolonilotter som studenter kan ansöka om att få hyra).

För några veckor sedan skedde frösådden inne i ett av skolans växthus, och så småningom kommer alla plantor att planteras ut i odlingslotten. En del står under bar himmel, andra planteras i lådor under ett egenkonstruerat växthus av plastduk. Där finns också några yngre bär- och fruktträd som är planterade av utskottet. Ett riktigt litet odlingsparadis! Allt detta drivs alltså av studenter, som varje år ansöker om en summa pengar från elevkåren för att kunna hålla igång utskottet. Tyvärr har jag själva inte tid att vara med denna vår men förra året var jag med en del för att försöka lära mig lite mer om just odling, vilket var väldigt givande!